Virksomheder i Nordjylland tager hånd om FN’s Verdensmål

Virksomheder kan den 9. oktober i Aalborg blive klædt på til at arbejde aktivt med FNs Verdensmål til gavn for forretningen, medarbejdere og samfundet. Videns- og netværkshuset Cabi lancerer en ny værktøjskasse målrettet små og mellemstore virksomheder. På morgenmødet får deltagere argumenter, vejledning og intro til digital værktøjskasse.

Mange virksomheder arbejder med verdensmålene, der blev lanceret af FN i 2015. Mange kunder og leverandører har fokus på det. Nogle virksomheder er lige begyndt.

Hvis din virksomhed skal med på vognen, så er det oplagt at tilmelde sig dette gratis arrangement. På mødet får deltagere svar på, hvordan socialt ansvar og FN's Verdensmål kobles med den daglige drift og bundlinjen.

”Vi vil med dette arrangement invitere ledere, HR og økonomiansvarlige ind til en god intro, der klæder virksomheden på til at arbejde med især FN's Verdensmål 8,” siger konsulent hos Cabi, Jacob Thorn.

FN’s Verdensmål 8 bærer overskriften Anstændige jobs og økonomisk vækst. Og det kan virksomheder bidrage til gennem deres sociale ansvar ved fx at ansætte udsatte ledige.

VirksomhedsnetværkCabi er Danmarks største netværk af socialt ansvarlige virksomheder. Med 6.100 medlemmer i det ganske land, og tæt på 1.100 i Nordjylland er kontakten til virksomhedernes virkelighed tæt.

Nøglen til forretningen ligger i medarbejderstaben

Medarbejderne er kernen i en virksomhed, og nøglen til den gode forretning er en af pointerne fra Jacob Thorn. Det betyder, at virksomheden kan nå langt med fokus på Verdensmål 8. Erfaringen viser, at rigtig mange små og mellemstore virksomheder tager sig godt at medarbejdernes ve og vel, og at der er god tradition for fx at rekruttere udsatte ledige til opgaver.

Cabi lancerer på mødet en digital guide, som kan bruges til at synliggøre det sociale ansvar som strategisk forretningspotentiale for virksomheden:

”Når du forebygger mistrivsel og sygefravær, fastholder kompetencer eller ansætter fra kanten, så synliggør arbejdet med FN's Verdensmål et forretningspotentiale. Og hvem vil ikke også være en attraktiv virksomhed for både kunder, medarbejder og ejere i morgen?,” siger Jacob Thorn.

Verdensmål 8 med værdi for økonomi og forretning

VirksomhedsnetværkCabi samarbejder med Beierholm om morgenarrangementet.

”Fokus på trivsel er en del af Beierholms DNA, og ledelsen tager action med seriøse løsningsorienterede drøftelser og handling, hvis en afdeling eller medarbejder oplever mistrivsel,” fortæller Anders Thorup, HR-chef i Beierholm.

Virksomheden fastholder fokus, fordi det giver værdi, og de årlige trivselsmålinger er redskab og omdrejningspunkt for en vedvarende proces og fokus. Medarbejderne ved, at der tages hånd om mistrivsel, og derfor er de også en medvirkende faktor til at fastholde fokus.

Beierholm er blevet anerkendt for indsatsen for at sikre trivsel og medarbejdertilfredshed. Great Place to Work Institute har således siden 2010 kåret Beierholm som en af Danmarks bedste arbejdspladser med mere end 500 ansatte.

Anders Thorup glæder sig til at byde velkommen på Voergårdvej i Aalborg og slutter: ”Det koster ikke noget at deltage. Husk dog at melde til!”

Opfordring til virksomhederne i det nordjyske

”Vær med i Aalborg, brug et par timer og få konkret input til jeres arbejde. Verdensmålene er skabt for en bæredygtig verden, hvor det giver mening for virksomhed, medarbejdere og samfund”, forklarer Jacob Thorn.

”At være i Aalborg den 9. oktober betyder meget for os. Vi samarbejder med alle og er i dialog med virksomheder i hele Danmark og faciliterer bl.a. netværk lokalt. Vi ved, at viden og værktøjer kan gøre forskellen i en travl hverdag, så vi glæder os meget til at møde ejerledere, ledere, HR og medarbejdere, der sidder med økonomiansvar i virksomhederne,” fortsætter han.

Program og tilmelding

Se program og alt om tilmelding her

Konsulent Jacob Thorn, jat@cabiweb.dk og tlf. 2089 8767

Cabi er et nonprofit videns-, netværks-, og formidlingshus under Beskæftigelsesministeriet. Vi arbejder for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for virksomheder og kommuner, der ønsker at fremme:

VirksomhedsnetværkCabi er et landsdækkende netværk af socialt ansvarlige virksomheder med medlemmer fra over 6.100 virksomheder. Det er gratis at være medlem af VirksomhedsnetværkCabi. I Nordjylland har netværket mere end 1.000 medlemmer.