Rudeskift er et spørgsmål om sikkerhed

Pressemeddelelse   •   Nov 16, 2016 10:50 CET

Mange undervurderer bilrudens indflydelse på sikkerheden i moderne biler og glemmer derfor at stille krav, både til udskiftning og reparation efter stenslag. Her er de gode råd fra eksperterne hos Carglass.

At et godt og klart udsyn fra førersædet er afgørende for sikkerheden i trafikken er logik for de fleste billister. Men de færreste er klar over, at bilruden også spiller en bærende hovedrolle for sikkerheden, hvis bilen for eksempel lander på hovedet efter et uheld. Det gælder ikke mindst i nyere biler, hvor tendensen er, at ruderne bliver større.

”Forruden er en del af den bærende konstruktion og er blandt andet med til at holde airbaggen på plads, derfor er der en række kvalitetsstandarder som originale ruder lever op til,” forklarer Carina Bukkehave, adm. direktør i landets førende bilrude-virksomhed Carglass, der hvert år betjener 74.000 danske kunder med reparation eller skift af bilruder.

Problemet er, at det ikke er et lovkrav, at en skiftet rude lever op til samme kvalitetsstandarder.

”Der er mange, som ikke er bevidste om, at det kan have indflydelse på sikkerheden, hvis man vælger den billigste løsning,” siger Carina Bukkehave.

Sikkerhed først

Carglass er landsdækkende med seks værksteder og mere end 100 teknikere, der kører ud i hele landet, og placerer sig prismæssigt mellem de uautoriserede værksteder og de autoriserede. Samtidigt understreger Carina Bukkehave, at netop sikkerhed altid kommer i første række.

Derfor har Carglass for eksempel valgt kun at benytte materialer, der har såkaldt OE-godkendelse og som indkøbes direkte fra de glasproducenter, der er godkendt af bilfabrikkerne.

”Der er altså bare forskel på kvaliteten, og vi garanterer, at det glas vi benytter i forbindelse med vores udskiftninger er kvalitets- og sikkerhedsgodkendt af bilfabrikkerne og at det bliver monteret efter deres forskrifter,” siger hun og forklarer at det også er baggrunden for, at Carglass giver livstidsgaranti på rudeskift.

Kamera skal kalibreres

Samtidigt peger hun på, at fokus på sikkerhed i forbindelse med rudeskift kun bliver vigtigere i takt med, at bilbranchen udvikler sig. For eksempel har mange nye biler installeret kameraer i forruden, der bl.a. kan bremse bilen, hvis afstanden bliver for kort til forankørende.

”Der sker rigtigt meget i bilbranchen med nyt sikkerhedsudstyr, der kan hjælpe med at forhindre ulykker, men når det kommer til eksempelvis kameraer, skal de være kalibreret i forhold til ruderne, og det skal man være opmærksom på, når ruden skiftes,” forklarer hun.

Her har Carglass via sit globale netværk som en del af Belron Gruppen mulighed for dels hurtigt at afgøre, om det aktuelle sikkerhedsudstyr kræver kalibrering – dels sikre, at denne kalibrering foretages med udgangspunkt i producentens standarder og data.

”Det betyder, at vi kan udføre kalibrering på stort set alle bilmodeller og dermed behøver man ikke gå til det autoriserede værksted for at få sikkerhed i top,” siger Carina Bukkehave og fortsætter.

”Det er igen et spørgsmål om bekvemmelighed, som er et vigtigt fokus for os, hvor vi blandt andet tilbyder mulighed for at sende vores teknikere derhen, hvor bilen er, så reparationen eksempelvis kan foregå mens kunden er på arbejde.”

Reparation eller skift?

Carina Bukkehave understreger samtidigt, at udgangspunktet, når en kundes bil er blevet ramt af eksempelvis stenslag, altid vil være reparation frem for rudeskift.

”Det er selvfølgelig en vurdering fra gang til gang. De fleste kunder er jo dækket i form af deres forsikring – og hvis, der er stor risiko for at ruden revner, eller hvis stenslaget er placeret i synsfeltet, skal ruden selvfølgelig skiftes,” siger hun og fremhæver, at Carglass selvfølgelig krediterer reparationer, hvis de skulle vise sig, ikke at holde eller ikke blive godkendt til syn.

Endelig fremhæver hun, at mange bilister kan gøre mere for at forebygge stenslag.

”Vi har kunder der kommer tre gange om året, og kunder, der kommer én gang på en livstid, og selv om det selvfølgelig hænger sammen med, hvor meget man kører, så handler det også om omtanke,” siger hun.

Stenslag opstår nemlig, når en forankørende bil ”samler” sten op med dækket og herefter slynger stenen bagud.

”Hvis man husker at holde god afstand – især til lastbiler med store dæk, og især uden for byen, hvor trafikken er hurtig, så kan man i høj grad undgå stenslag,” lyder det.

3 GODE RÅD OM STENSLAG

1. Hold afstand

Stenslag opstår, når forankørende slynger småsten bagud. God afstand er effektiv forebyggelse.

2. Stil krav til materialer

Forruden er en del af bilens bærende konstruktion, der holder airbags på plads og sikrer passagerer, hvis bilen triller rundt. Udskiftning af ruder bør derfor ske med godkendte materialer.

3. Drop det varme vand

Har ruden fået en mindre skade, øger store temperaturudsving risikoen for revner. Undgå derfor altid at fjerne is på ruden med kogende vand samt at blæse varm luft direkte op på ruden.

I Danmark er Carglass markedsledende inden for reparation og udskiftning af bilruder. Vi udbedrer beskadigede bilruder af alle fabrikater, modeller og årgange. I 2015 udførte Carglass 4 ud af 10 af alle behandlede glasskader i Danmark for mere end 60.000 kunder.

Carglass behandler og reparerer ruder overalt: Enten på ét af vores seks værksteder eller af en af vores 80 mobile montører hjemme hos vores kunder eller på deres arbejdsplads.

• Alle vores ruder er OE-godkendte. Det betyder, at bilfabrikanterne har sagt god for, at de kan monteres i deres biler. Det er din garanti for, at ruden passer til bilen. Det er vigtigt i tilfælde af uheld, hvor ruden både skal holde airbags inde i bilen og, som en del af bilens bærende konstruktion skal sikre, at taget ikke trykkes ned over passagererne, hvis bilen ruller om på taget.
  • Vores kunder giver os en rating på fem stjerner hos Trustpilot. Det svarer til en gennemsnitlig score på 9,3 ud af 10 på baggrund af mere en 11.000 anmeldelser.

Læs mere på: http://www.carglass.dk/