Statoil minimerer risikoen for kortmisbrug

Problemerne med stjålne benzinkort bliver ved med at vokse, og mange af korttyvene går målrettet efter transportvirksomhedernes vogne. Derfor har Statoil indført et ekstra sikkerhedsniveau til disse kort, som betyder, at kortet følger chaufføren og ikke køretøjet. Det minimerer risikoen for misbrug betragteligt.

Alene i 2011 har Statoil registreret mere end 100 tyverier, og misbruget løber op i millionklassen. Tyvene går ikke kun efter privatbiler, tværtimod er det særligt transportsektoren, der står for skud. To ud af tre stjålne kort i Statoil er Truck og Routex Kort, som benyttes af transportvirksomheder.

Statoil er nu gået målrettet ind i kampen mod korttyverierne i transportsektoren. Det sker med en såkaldt Chaufførløsning til Truck og Routex Kort, som knytter kortet til chaufføren frem for køretøjet. Løsningen erstatter det fælles kort, som typisk ligger i køretøjet, med individuelle kort til alle chauffører. Dermed fjernes den væsentligste årsag til de mange korttyverier, transportsektoren er udsat for: Efterladte kort – og ofte pinkoder – i bilerne som giver tyvene let adgang til at tanke gratis på vognmandens regning

- Det er en kendt sag, også blandt tyvene, at der i mange tilfælde ligger både kort og ofte også pinkoder i køretøjer, som deles af flere chauffører. Derfor går tyvene systematisk efter transportvirksomheder, hvor køretøjerne ofte ikke er overvåget i weekenden. Så opdages og anmeldes korttyveriet først mandag, hvilket giver tyvene god tid til at tanke store mængder gratis brændstof, forklarer Per Brinch, kommunikationsdirektør i Statoil.

- Med et personligt kort til hver chauffør minimeres risikoen for korttyveri betragteligt. Det handler i høj grad om at sikre, at chaufførerne føler ejerskab overfor kortet og opbevarer det på sig, siger Per Brinch og fortæller, at Statoil har gjort en stor indsats for at skabe en brugervenlig løsning, som tager udgangspunkt i chaufførernes og vognmændenes behov.

Aarslev Budcentral stopper tyverier
En af de virksomheder, der har stiftet bekendtskab med tyvenes fingerfærdigheder, er Årets Transportvirksomhed 2011, Aarslev Budcentral. I løbet af blot tre uger blev der tanket brændstof for mere end 40.000 kr. på kort stjålet fra virksomhedens biler. Det fik Aarslev Budcentral til at skifte til Statoils Chaufførløsning, som nu er indført for alle 38 biler og samtlige chauffører.

- Tyverierne var blevet et stort problem, men vi har fået bugt med dem nu. Samtidig har vi fået et væsentligt bedre overblik over brændstofudgifterne end tidligere. Vi kører afdelingsregnskaber pr. bil, og kan med den nye løsning nemt følge omkostningerne for hvert enkelt køretøj. Hver chauffør har deres eget kort. De skulle lige vænne sig til at indtaste oplysningerne ved tankning, men nu kører det bare, siger Søren Kjær, administrationschef i Aarslev Budcentral.

Brugen af kort med tilknyttet Chaufførløsning er enkel: Når chaufføren skal betale med sit Truck eller Routex Kort, indtaster han en pinkode, sit chaufførnummer eller anden valgfri identifikation samt kilometerstand. På baggrund af de indtastede data kan Statoil levere specifikationer over forbruget for hver enkelt chauffør og køretøj sammen med den almindelige faktura. I den tilknyttede  Webfuel software kan transportvirksomheden desuden online følge med i, hvor mange kilometer den enkelte bil har kørt, frem for at skulle have fat i chaufførerne.

Om Statoil Truck og Routex Kort:
Statoil Truck og Routex Kort anvendes af transportvirksomheder og andre med et stort brændstofforbrug samt af virksomheder med behov for at tanke i udlandet. Ud over betaling på Statoil og 1-2-3 tankstationer i Danmark, Norge og Sverige, kan kortene bruges som betalingsmiddel af broafgifter på Storebælts- og Øresundsbroen. Routex Kortet kan desuden anvendes til betaling på over 20.000 tankstationer i 36 europæiske lande samt i betalingsanlæg ved broer tunneller og motorveje flere steder i Europa.

• brændstof
  • benzinkort