Mobilen laver kørselsregnskabet

Hvorfor bøvle med kilometeroptælling og tidskrævende kørselsregnskaber, når smartphonen alligevel er med i bilen? Statoil lancerer nu en app, som bl.a. laver kørselsregnskabet automatisk og hjælper med at vælge den rigtige motorolie.

Bilister har længe kunnet bruge deres GPS eller smartphone til at finde vej til nærmeste tankstation. Statoil har udviklet videre på de mobile teknologier og lancerer nu en app med flere, nyttige funktioner. Automatisk kørselsregnskab, quick guides til valg af motorolie og trafikinformation er eksempler på nyheder i Statoils app, som er gratis for alle.

Kørebogsfunktionen fungerer via GPS. Man tilslutter den, når man starter sin rute og trykker afslut, når man er fremme. Så enkelt er det. Derefter beregner app’en det kørte antal kilometer, udregner kørselspenge og gør en fil klar til kørselsregnskabet. Alle beregninger foregår efter SKATs regler.

- Kørselsregnskabet er en sur pligt for mange. Det er oplagt at bruge smartphonen, som de fleste alligevel har med sig, når de er på farten. Mobilteknologien indeholder mange muligheder for at lette hverdagen for bilisterne, siger Ann Kirstine Havsteen, marketingchef i Statoil.

- En app skal i vores optik være en problemknuser og ikke blot vise vej til den nærmeste Statoil station. Derfor prøver vi at sætte os i bilisternes sted og finde de områder, hvor teknologien kan være en hjælp. Kørebogen er et eksempel, motorolieguiden er et andet. Vores erfaring peger på, at det er to områder, hvor mange bilister kan bruge hurtig hjælp, siger Ann Kirstine Havsteen.

Det er Statoil i Danmark, der har udviklet den nye app. Selskabet sætter ofte et innovativt fodaftryk i branchen og ligger også ofte fremme på den teknologiske bølge . Senest var Statoil det første benzinselskab med QR koder og en mobilportal til ansøgning om benzinkort. Man kan også bruge en QR kode til hurtigt at downloade den nye Statoil app. Den sidder på benzin- og dieselstanderne på stationerne.

Den nye app er klar til iPhone nu. Om et par uger kan brugere af smartphones med Android hente app’en på Android Market.

Det kan Statoils nye app:

• Kørebog
    Holde automatisk regnskab med din kørsel.
  • Trafikinfo
    Give dig aktuelle trafikmeldinger døgnet rundt.
  • Nærmeste station
    Finde den nærmeste Statoil og vise dig vej.
  • Motorolie
    Hjælpe dig med at vælge den rigtige motorolie til lige præcis din bil.
  • Benzinkort
    Gøre det nemt at bestille et Statoil kundekort, både til private og til erhverv.
  • Rabat på kaffe
    Give dig rabat på varme drikke med et elektronisk "klippekort".

For yderligere information kontakt venligst:

Marketingchef Ann Kirstine Havsteen, marketingchef i Statoil Fuel & Retail A/S, 33 42 40 88

• smartphone
  • iphone
  • app
  • mobilen

Statoil er en førende leverandør af olieprodukter og leverer i dag en femtedel af Danmarks samlede olieforbrug til opvarmning og transport. Selskabet driver over 230 bemandede benzinstationer i Danmark foruden omkring 60 automatanlæg under varemærket 1-2-3.
Statoil i Danmark indgår i Statoil Fuel & Retail koncernen, der har hovedkontor i Oslo og er en førende leverandør af brændstof til transport med over 100 års virke i detailhandelsbranchen.
Statoil Fuel & Retail har et udstrakt netværk af stationer i Skandinavien, Polen, de baltiske lande og Rusland med 2.300 stationer, dels full-service stationer (bemandede stationer med brændstof og butik) og dels ubemandede automatanlæg. Over 17.000 ansatte arbejder på stationerne i Europa, og omkring 2.000 personer er beskæftiget på koncernens og de enkelte landes hovedkontorer og terminaler. Statoil Fuel & Retails øvrige produkter omfatter olie, diesel og fuel til opvarmning og industri, flybrændstoffer, smøremidler og kemikalier. I Europa driver Statoil Fuel & Retail 12 olieterminaler, 50 depoter og cirka 400 tankbiler i otte lande; leverer flybrændstof i 85 lufthavne i ti lande og producerer 750 forskellige smøreolieprodukter, der sælges i 20 lande. Se også www.statoilfuelretail.com