CISUs sekretariatsleder gennem 18 år stopper  til efteråret

CISUs sekretariatsleder gennem 18 år stopper til efteråret

Sekretariatsleder Erik Vithner har på et bestyrelsesmøde mandag 16/3 gjort rede for sin beslutning om at stoppe som sekretariatsleder og gå på efterløn/pension med udgangen af september. Han slår på det kraftigste fast, at beslutningen ikke har noget at gøre med arbejdspladsen eller CISU. Han gør det for at passe på sig selv efter 47 år på arbejdsmarkedet og få mulighed for tid til andre interesser.

- Beslutningen kommer selvfølgelig ikke ud af ingenting. Jeg har i de seneste par år haft mange signaler om, at det snart var på tide at lette presset på mig selv og min krop.

Erik Vithner forklarer, at han er afklaret med beslutningen, men at den ikke er nem.

- Det er den helt rigtige beslutning, men jeg er rystende nervøs ved at forlade alt det politiske, strategiske og faglige arbejde, som har fyldt langt det meste af mit liv - og ikke mindst ved at forlade det daglige møde med de mange, mange dejlige, dygtige, seje og engagerede mennesker, som er så stor en del af livet i CISU og omegn, siger han.

Han er dog også fortrøstningsfuld over at skulle give stafetten videre efter 18 år som sekretariatsleder.

- CISU er i topform! Vi er solidt og centralt plantet inden for civilsamfundsindsatser i udviklingssamarbejdet, støtten dertil og i det folkelige engagement. Vi har en faglig styrke uden lige i en fantastisk og engageret medarbejdergruppe. Og vi har en supergod bestyrelse, dygtige folk i bevillingssystemerne osv. Så jeg stopper på toppen med vished om, at der er masser af gode kræfter, der gør, at det kun kan gå fremad, siger han.

Du kan læse hele hans egen beskrivelse her

Skabte en kultur

Bestyrelsens forperson Katrine Skamris giver udtryk for, at CISUs succes hænger nøje sammen med Erik Vithner

- Erik har gennem sit virke som sekretariatsleder formået at gøre CISU til en succes. Ikke blot fordi organisation er vokset og har formået at forvalte flere midler til at skabe bæredygtige meningsfulde resultater, men også fordi, han har skabt en CISU-kultur, siger hun.

- Hos CISU er man ikke bare medarbejder, men CISU-lit, og hver en proces og handling bliver analyseret, så viden bliver opsnappet og efterfølgende brugt for at gøre arbejdet endnu bedre næste gang. Det er ikke let at sige farvel til Erik, men han efterlader en organisation i topform, som vi ser frem til at føre videre med de kvaliteter og det potentiale, der er opbygget, siger hun.

På bestyrelsesmødet drøftede bestyrelsen den fremadrettede situation. Lige nu består ledelsen af en såkaldt koblet ledelse, hvor ledelsesansvaret er delt mellem sekretariatsleder Erik Vithner og faglig leder Jeef Bech. Fremover vil ledelsen bestå af Jeef Bech og en endnu ikke ansat souschef.

Erik Vithner har sidste dag med ledelsefunktioner den 3. juli, men vil være ansat frem til udgangen af september