Klimaseminar: Civilsamfundet skal tænke klima ind i helheden

Den 4. april var over 80 mennesker mødt op til klimaseminar om civilsamfund og grøn omstilling i den store sal på Vartov i København.

Her havde CISU inviteret en lang række gæster fra blandt andet medlemsorganisationer, udenrigsministeriet og Dagbladet Information til at kickstarte de kommende års fokus på at få klima på dagsordenen, når civilsamfundsorganisationer udvikler indsatser. Det er nemlig vigtigt at have øje for klimaet, fortæller rådgiver i CISU, Maris Graversen, der også sidder i CISUs klimaarbejdsgruppe.

- Vi ved, at klimaforandringer bidrager til fattigdom og øget ulighed i verden. Hvis vi for eksempel kan få de organisationer, der i forvejen arbejder med fattigdomsbekæmpelse og ulighed til også at tænke klimatilpasning og modstandsdygtighed ind i deres arbejde, så kan vi nå rigtig langt.

CISUs journalistpraktikant, Rebecca Birch, var også tilstede. Hun har skrevet en artikel om seminaret og vigtigheden af at huske klimaet, når indsatser udvikles. Den kan læses her.

Klimaseminaret var det første klimaarrangement i rækken. Man kan man allerede nu sætte kryds i kalenderen den 12. i København og 13. juni i Aarhus. Her afholder CISU et kursus i, hvordan man kan integrere en klimavinkel på sit eget udviklingsarbejde. Tilmeldingen er åben allerede nu her.

Der er desuden klima-drop-in-rådgivning i Aarhus den 27 maj, og i København d. 29. maj. Her er tilmelding ikke nødvendig.