Besøg Bornholm i elbil – ny hurtiglade-station i Ystad

Pressemeddelelse   •   Dec 07, 2015 14:27 CET

I foråret 2015 bebudede Danmarks førende elbiloperatør CLEVER, at de var klar til at rykke ind i Sverige. Og siden da er det gået stærkt. Senest har CLEVER netop sat strøm til en ny hurtiglade-station i Ystad – perfekt, for de skandinaviske elbilister, der vil besøge Bornholm med færgen fra Ystad. Med den nye hurtiglade-station i Ystad er CLEVER i Sverige nu oppe på 35 hurtiglade-stationer, der er placeret tæt på de svenske hovedveje. De 35 hurtiglade-stationer er et led i etableringen af et landsdækkende ladenetværk af hurtiglade-stationer i Sverige.

CLEVER er den første danske elbiloperatør, der har udvidet til udlandet, og det er planen, at CLEVER vil sætte 45 hurtiglade-stationer med 50 kW-opladning op i Sverige inden udgangen af 2015.

Bornholm, Bornholm, Bornholm – tag på ferie i elbilen

For de fleste danskere rimer Bornholm på sol, sommer og skønne ferieminder, og nu bliver det nemt for de grønne bilister at køre på ferie med elbilen til solskinsøen. CLEVERs nye placering i Ystad betyder nemlig, at elbilisterne kan få sig en hurtig opladning i Ystad, hvor færgen til Bornholm sejler fra.

CLEVER gør let det for elbilisterne at få grøn strøm på bilen

CLEVERs ladestandere i Sverige kører alle på vedvarende energi, og opladning samt betalingssystem er det samme for CLEVER-kunder i Sverige og Danmark. Det gør det nemmere at tage elbilen over grænsen til Danmark eller omvendt. Det er CLEVERs ambition, at der skal være det samme system i alle andre lande, hvor elbiloperatøren ønsker at udvide forretningen til, da elbiloperatøren har det mål for øje, at det skal være let at vælge elbilen.

»Hos CLEVER har vi en vision om at få miljø og mobilitet til at gå op i en højere enhed ved at skabe optimale ladeløsninger og en sammenhængende infrastruktur, så det bliver nemt at køre elbil – også på tværs af grænser- og vores ladenetværk af hurtiglade-stationer i Skandinavien er et meget vigtigt element i den vision«, udtaler Casper Kirketerp-Møller, adm. direktør i CLEVER

Hurtiglade-stationen i Ystad er sat op ved Statoil på Granatvägen 4 – en placering, der betyder, at der både er hurtig og nem adgang til E65, indfaldsvejene til byen og til færgehavnen. Man kommer til at kunne købe GO opladningskort fra CLEVER i Statoils butik. Det betyder, at alle elbilister får nem adgang til ny energi til bilen i Ystad – også dem, der ikke allerede er kunder hos CLEVER.

Støttet af EU

CLEVER deltager i et transnationalt projekt, der etablerer en europæisk elbilkorridor af hurtiglade-stationer gennem Europa. Projektet er støttet af EUs TEN-T-program.

Hurtiglade-stationens adresse
Granatvägen 4
271 53 Ystad
Sverige

CLEVER har et landsdækkende ladenetværk med mere end 500 hurtiglade-punkter (22 kW, 43 kW og 50 kW (både Type 2, CCS og CHAdeMO-standard)), som passer til alle moderne elbiler på markedet.