CLEVER åbner første Combo hurtiglade-station i Danmark

Pressemeddelelse   •   Dec 03, 2013 07:00 CET

Den 3. december åbner CLEVER den første hurtiglade-station til opladning af bl.a. de nye tyske elbiler fra Volkswagen og BMW her i landet. Stationen indvies af transportminister Pia Olsen Dyhr og bliver den første i Danmark.

Den nye hurtiglade-station bliver samtidig den første ladestation til elbiler, der etableres på en benzinstation i Danmark, nemlig Shells servicestation i København SV.

Det sker som et led i en ny samarbejdsaftale, CLEVER har indgået med Shell om at tanke el hos Shell.

Åbningen af den nye hurtiglade-station er startskuddet til CLEVERs udrulning af 50 nye hurtiglade-stationer til Combo2 i 2014.

Combo2 er det stik, der er foreslået som europæisk standard til hurtigopladning af elbiler og, som de nye tyske elbilmodeller Volkswagen e-up! og BMW i3, kommer med.

Opladning, der følger bilerne

CLEVER har allerede et landsdækkende ladenetværk af hurtiglade-stationer, men indtil november 2013 har der kun været elbiler med CHAdeMO hurtigopladning på markedet i Danmark.

Men med Volkswagen og BMW’s nye elbiler kommer der nu også elbiler med Combo-hurtigopladning. Derfor udvider CLEVER nu med ladestationer, der passer til disse biler.

”CLEVERs strategi er at følge bilen. Og derfor sørger vi selvfølgelig for, som dansk elbiloperatør, at etablere opladning til alle de elbiler, der kommer på det danske marked. Det betyder, at du som elbilist altid kan være sikker på, at der er ladestandere eller hurtiglade-stationer i vores netværk, der passer til din elbil. Elbil og opladning går hånd i hånd, og derfor er det vigtigt, at vi har en ladeinfrastruktur, der skaber tryghed, ” siger Lars Bording, adm. direktør i CLEVER.

Oplad elbilen på tanken

Transportminister Pia Olsen Dyhr er den første til at sætte strøm til en elbil på den nye Combo hurtiglade-station på Shells servicestation på Borgmester Christiansens Gade 59 i København SV.

”Jeg synes, at det er et rigtig godt initiativ. Vi er nødt til at kigge på alternative drivmidler i transportsektoren, så vi kan blive uafhængige af olie i fremtiden. Det kræver bl.a., at der er god infrastruktur til hurtig opladning af elbiler. Åbningen af denne nye hurtiglade-station er derfor et vigtigt skridt på vejen til at få udbredt elbiler i Danmark,” udtaler transportministeren.

Også hos Danmarks Naturfredningsforening bakker man op om CLEVERs udbygning af ladenetværket: ”Elbiler har brug for særlig fokus nu og i de kommende år. De kan give os bedre energiudnyttelse, mindre lokal luftforurening, lavere CO2-udledning, mindre støj i byerne og en masse små energilagre, der kan hjælpe energisystemet. Derfor er det et stort skridt, at Shell nu åbner dørene for elbilerne på deres tankstationer,” siger Christian Poll fra Danmarks Naturfredningsforening.

Ladenetværket skal ses i tæt sammenhæng med og i forlængelse af den primære opladning, der foregår derhjemme på en ladeboks, der installeres i ens garage eller på ens parkeringsplads. ”Vores ladenetværk gør det trygt at investere i en elbil.

Den primære opladning vil dog for størstedelen af alle elbilister finde sted hjemme.

Og den allerstørste fordel ved elbilen er, at man kan køre hjemmefra med en fuld opladt tank hver dag. Vores kunder får nemlig også deres helt egen ladestander derhjemme,” fortæller Lars Bording, adm. direktør i CLEVER.

CLEVER har et landsdækkende ladenetværk med mere end 340 hurtiglade-punkter (22 kW, 43 kW og 50 kW (både Type 2, Combo og CHAdeMo standard)), som passer til alle moderne elbiler på markedet.