CLEVER og E.ON indgår samarbejde om ultra-hurtig opladning til elbiler

Pressemeddelelse   •   Feb 07, 2017 13:30 CET

Casper Kirketerp-Møller, CEO i CLEVER og Frank Meyer, Senior Vice President B2C & Innovation i E.ON

Den danske elbiloperatør CLEVER indgår et strategisk samarbejde med den internationale energikoncern E.ON SE, med hovedsæde i Essen, Tyskland med en fælles ambition om at etablere et Europæisk netværk af ultra-hurtiglade stationer (150 kW+) til elbiler langs det primære motorvejsnet. De to partnere har begge stor ekspertise og erfaring med at bygge, drive og servicere infrastruktur til elbiler i Nordeuropa. Ambitionen er at udrulle hundredvis af ultra-hurtiglade stationer med en afstand på kun 120-180 km mellem ladestationerne. CLEVER og E.ON opfordrer andre aktører til at bakke op om projektet.

CLEVER og E.ON deler begge visionen om at indtage en ledende position, når det gælder Europas fremtidige transportsystem og ønsker derfor nu i samarbejde at etablere Europas første og største netværk af ultra-hurtigladere til elbilister. Den første ultra-hurtiglade station opsættes senere i år. De to partnere er allerede i dialog med en række aktører for at få flere partnere ombord i projektet.

Både timingen for og etableringen af det nye strategiske samarbejde tager afsæt i europæiske bilisters stigende efterspørgsel efter nye, attraktive og bæredygtige transportformer og det faktum, at de mange større bilproducenter allerede inden for de næste par år planlægger at sende nye elbiler på markedet, der både tilbyder længere rækkevidde og forbedret batteriteknologi, som vil kræve hurtigere opladning. I de kommende år ventes antallet af elbiler på de europæiske veje at stige drastisk samtidig med, at flere europæiske lande også politisk arbejder for at mindske CO2-udledningen fra transportsektoren.

”Skal vi omstille transportsektoren og få flere mennesker til at køre i elbil, er det en forudsætning med et pålideligt netværk af ultra-hurtiglade stationer på tværs af grænser. Bilproducenterne begynder snart at levere elbilerne i stort antal med større batterier og længere rækkevidde, og vi vil bruge vores nordiske erfaring med at etablere og drive ladestationer og udvikle ladeløsninger - så det også kommer europæiske elbilister til gavn. Vores samarbejde med E.ON SE, der er et af Europas største energiselskaber, er et vigtigt skridt i forhold til at realisere vores mål om at accelerere fremtidens mobilitet,” siger Casper Kirketerp-Møller, adm. direktør i CLEVER.

”Vi håber, at vores fælles ambition vil føre til, at vi kan etablere den første sammenhængende infrastruktur af ultra-hurtiglade stationer i Europa. Et netværk i denne størrelsesorden kræver ikke bare et solidt økonomisk grundlag og ekspertise, det bliver også en reel game-changer i forhold til at øge efterspørgslen på elbiler, ligesom det vil accelerere udbredelsen af grønne og bæredygtige transportformer. Ambitionen matcher vores strategi om at gøre grønne transportformer så tilgængelige som muligt for vores kunder. Ved at samarbejde med CLEVER får vi samtidig adgang til deres solide erfaring og innovative kundetilgang til grøn transport,” siger Frank Meyer, Senior Vice President B2C & Innovation fra E.ONs hovedkontor i Essen.

Ambitionen er at etablere et unikt og sammenhængende netværk af ultra-hurtiglade stationer på tværs af Europa, som kan servicere fremtidens elbiler. I første omgang vil ladestationerne tilbyde en ladekapacitet på 150 kW med en modulær opgraderingsmulighed, der kan øge kapaciteten til 350kW, når teknologien tillader det.

Intentionen er at binde de største byer i Europa sammen i et netværk. Ladestationerne kan oplade et batteri med en rækkevidde på 400km i løbet af 20-30 minutter og ladetiden vil med tiden blive mindre i takt med, at ladekapaciteten øges og nye teknologier udvikles.

At bygge ny infrastruktur er en stor opgave, der kræver store investeringer og adgang til de rette lokationer. Derfor er CLEVER og E.ON koncernen i dialog med en række aktører fra transportsektoren og andre interesserede parter, der opfordres til at tage del i og være med til at udrulle Europas første netværk af 150 kW ultra-hurtige ladestationer.

Om CLEVER

CLEVER gør det let at køre elbil og har siden 2009 accelereret fremtidens mobilitet ved at etablere et sammenhængende ladenetværk i Danmark, Sverige og Nordtyskland med en oppetid på 99,4%, som består af mere end 1.000 ladepunkter, der passer til alle elbiler. CLEVER er blandt andet kendt for sine forskellige partnerskaber i bilbranchen og udviklingen af innovative kundefokuserede ladeløsninger, som fx CLEVER Unlimited, og er altid på jagt efter nye partnerskaber og muligheder i sit mål om, at gøre det let at køre elbil. CLEVER i Danmark er ejet af energiselskaberne SEAS-NVE, SE, NRGi, Eniig og Energi Fyn, og har eksisteret siden 2009. CLEVER Sverige blev etableret i 2015.

Om E.ON SE

E.ON SE er et internationalt energiselskab med 33 millioner kunder og aktiviteter i mere end 30 lande. Sammen med partnere udvikler og tilbyder E.ON bæredygtige og energieffektive energiløsninger, der bidrager aktivt til den grønne omstilling. I Danmark råder E.ON f.eks. over mere end 1.200 offentlige ladepunkter og 39 hurtigladere til elbiler og registrerede i 2016 mere end 300.000 individuelle opladninger. Med udgangspunkt i kundens behov udvikler E.ON f.eks. innovative e-Mobility løsninger. E.ON har også etableret ladeløsninger i Sverige og England og udviklet en række skræddersyede løsninger og prismodeller til både kommuner og individuelle kunder. Sammen med platformen, E-Clearing.net, kan elbilister tilgå E.ONs ladestandere direkte fra deres bilers navigationssystemer.

Media contacts:

Vibeke Agerdal Kristiansen, Head of Communication, CLEVER, vak@clever.dk, phone +4552190849

Markus Nitschke, media contact, E.ON, markus.nitschke@eon.com, phone +49 160 98955550

Business contacts:

Casper Kirketerp-Moller, CEO, ckm@clever.dk