Svenske Öresundskraft og danske CLEVER i nyt samarbejde om elbilopladning

Pressemeddelelse   •   Sep 20, 2014 08:00 CEST

Det svenske energiselskab Öresundskraft og den danske elbiloperatør CLEVER A/S har underskrevet et Letter of intent om samarbejde med henblik på at kunne tilbyde svenske elbilister den bedste ladeløsning i Sverige.

- Partnerskabet giver os adgang til CLEVERs brand og unikke ekspertise på dette område med veludviklede betalingsløsninger, fleksible administrative systemer og applikationer til opladning af elbiler. Vi vil overføre CLEVERs forretning til svenske forhold - og dermed få en flyvende start, siger Anders Östlund, adm. direktør i Öresundskraft.

- CLEVER A/S er en af Europas førende operatører på markedet for ladeinfrastruktur til elbiler. Virksomheden har 320 offentlige ladepunkter i drift og kan oplade alle moderne elbiler på det danske marked, herunder BMW, Nissan, Volkswagen, Renault og Tesla, siger Anders Östlund.

Det planlagte samarbejde mellem Öresundskraft og CLEVER omfatter produkter og ydelser til både primær og sekundær opladning af elbilen. Det vil sige opladning både i hjemmet og på arbejdspladsen, samt det offentlige ladenetværk af hurtiglade-stationer som Öresundskraft for nyligt har annonceret, at de vil etablere i Sverige.

- Opladning og betalingssystem vil være det samme i Sverige og Danmark. Det gør det nemmere at tage elbilen til Danmark eller omvendt og giver en bredere introduktion af elbiler.

CLEVERs adm. direktør Lars Bording ser partnerskabet som et naturligt næste skridt for virksomheden.
- CLEVER er markedsleder for opladning af elbiler i Norden, og vi har ambitioner om at gå uden for Danmark. Derfor er vi glade for, at vi i Öresundskraft har fundet en stærk partner. CLEVER har opbygget et unikt brand i relation til opladning af elbiler og har en bred erfaring på området. Den erfaring kan man nu drage nytte af i Sverige.

Det er kun tre uger siden, at Öresundskraft bekendtgjorde beslutningen om at investere i et netværk af opladere i og omkring blandt andet Helsingborg. Selskabet har også til hensigt at opbygge et netværk af hurtiglade-stationer langs en lang, national korridor. Öresundskraft har søgt støtte til den nationale del af udvidelsen og har fået at vide, at projektet er udvalgt til støtte fra EUs TEN-T-program.

- Det er en langsigtet investering, og på længere sigt ønsker vi at arbejde sammen med andre regionale partnere for at dække hele Sverige. Timingen er optimal. Der er et stort udbud af attraktive elbiler og en masse ekspertise i CLEVER, som vi kan drage fordel af - herunder erfaring med at opsætte og drive et velfungerende ladenetværk. Samarbejdet giver os mulighed for at tilbyde det svenske bilmarked samme arbejdsbetingelser og løsninger, som de har i Danmark, siger Anders Östlund.

CLEVER har et landsdækkende ladenetværk med mere end 340 hurtiglade-punkter (22 kW, 43 kW og 50 kW (både Type 2, Combo og CHAdeMo standard)), som passer til alle moderne elbiler på markedet.