Coronakrisen koster arbejdspladser i Comwell

I sidste uge meddelte Comwell, at de grundet de skærpede omstændigheder og den ekstraordinære situation herhjemme var midlertidigt nødsaget til at lukke over halvdelen af deres danske hoteller. Lukkede hoteller og tomme ordrebøger koster nu 250 medarbejdere deres arbejde. Regeringens udspil om lønkompensationen er god, men det er desværre ikke tilstrækkeligt for alle i vores branche siger koncernchef, Peter Schelde.

Comwell-koncernen har i dag varslet kollektive afskedigelser af 250 medarbejdere overfor de regionale arbejdsmarkedsråd. Afskedigelserne er fordelt ud over koncernens 15 hoteller og Centralværkstedet i Aarhus og rammer alle faggrupper. I sidste uge meddelte Comwell, at de grundet de skærpede påbud, måtte lukke otte af deres i alt 15 danske hoteller.

”Som vi tidligere har meddelt, har denne situation ramt vores branche meget hårdt. Vi har mistet mere end 90% af omsætningen på mindre end 14 dage, og selvom vi er en stor og økonomisk velfunderet virksomhed og har gjort alt for at holde hånden under vores medarbejdere, så ser vi os nødsaget til at iværksætte afskedigelser” siger koncernchef, Peter Schelde.

”Lønkompensationen fra regeringens og arbejdsmarkedspartnernes hjælpepakker er god, men den er ikke nok til at hjælpe os og dele af vores branche igennem krisen. Det er specielt vanskeligt at forudsige længden af denne krise, hvilket betyder, at vi desværre er nødt til at handle proaktivt i forhold til at tilpasse vores omkostninger. Dels for at sikre at vores forretning kan fortsætte under de nuværende omstændigheder, men også for at Comwell kan stå så stærkt som muligt, når vi en gang kommer over coronakrisen”

Ud over orienteringen til de regionale arbejdsmarkedsråd er Comwell nu i dialog med de berørte medarbejdere.

”Jeg håber, at vi på den anden side af coronakrisen, når situationen er på vej mod at blive normaliseret igen, kan byde de afskedigede medarbejdere velkommen tilbage, for det er dem, der er kernen i Comwell,” afslutter koncernchef, Peter Schelde.

• Virksomhed, generelt

• erhvervsliv
  • hotel
  • ledelse
  • corona
  • kriser
  • erhverv

Comwell Hotels er en dansk hotelkæde med hoteller i Danmark og Sverige. Comwell var de første til at introducere danskerne for et mødekoncept i 1969, dengang under navnet Scanticon, og i 1992 åbnede Comwell sit første spahotel i Danmark. Comwell driver i alt 15 hoteller i Danmark og 2 hoteller i Sverige samt Centralværkstedet og Smedien i Aarhus. Desuden samarbejder koncernen med BC Hospitality Group om Comwell Conference Center Copenhagen. Koncernen er dansk og hovedsageligt ejet af Nic Christiansen Invest.

Signe Kamper Kankelborg

Pressekontakt PR- og Kommunikationschef 23328577