Simon trives i sit job på Vejle Sygehus

FRA KONTANTHJÆLPSMODTAGER TIL MEDARBEJDER MED SUCCES

Mød 26-årige Simon Plaetner Rasmussen, der igennem aktivering i Vejle Kommune hos Coor fik drømmejob, løncheck og dermed en ny tilværelse som rengøringstekniker og portør på Psykiatrisk Afdeling, Vejle Sygehus.

Der stod ikke skrevet succes i panden på Simon Plaetner Rasmussen tilbage i 2016. Efter nogle hårde år på kontanthjælp var Simon i november mødt op til endnu et tilbud fra Vejle Kommune: Han skulle på et uddannelsesforløb sammen med 17 andre ledige:

-Jeg havde en vejleder på kommunen, som fik mig med på et uddannelsesforløb hos AMU Kolding i rengøring og AMU Odense som portør. Derefter kom jeg i aktivering hos Coor i februar 2017, som dengang hed Elite Miljø. Det vigtigste og bedste var dog, at Anna, min chef, troede rigtig meget på, at jeg kunne gøre en forskel for andre. Det var det, der gjorde forskellen for mig, fortæller Simon.

Og netop samarbejde med virksomheder om de rigtige løsninger for de ledige er afgørende for Vejle Kommunes indsats for at hjælpe de ledige videre, fortæller Vejles Borgmester, Jens Ejner Christensen:

- Som kommune betyder det meget for os, at virksomheder som Coor tager samfundsansvar og er med til at aktivere de ledige. At komme i aktivering og afprøve sig selv i et job kan for mange ledige være et godt skridt i retning af fastansættelse, især hvis man har været ledig i en længere periode. Vores jobcenter gør meget for at finde den rigtige løsning til den enkelte ledige, så ledigheden brydes helt, og vedkommende bliver selvforsørgende.

For Simon betød indsatsen, at aktiveringen blev en succes - og han blev derfor tilbudt en fastansættelse hos Coor. Efterfølgende har Coor givet Simon en uddannelse som rengøringstekniker og arbejder blandt andet med portøropgaver på Psykiatrisk Afdeling. Arbejdet har givet Simon en meningsfyldt hverdag, siger han:

-Det giver mig en stor glæde at kunne gøre noget for andre. Både når jeg gør rent eller er portør gør jeg en forskel for nogle mennesker, som ikke selv kan. Det har givet mig et langt større selvværd.

Og som Borgmester Jens Ejner Christensen fortæller, så viser Simons forløb, hvor vigtigt det er at finde løsningerne sammen hos kommune og virksomhed:

- Når man hører Simons historie hos Coor viser det, at et godt samarbejde med virksomhederne er afgørende, understreger Jens Ejner Christensen.

Vejle Kommune har løbende 7-800 ledige i en virksomhedsrettet indsats – ca. 200 i en offentlig virksomhed og 5-600 i en privat virksomhed. Det dækker både over virksomhedspraktik og ansættelse med løntilskud.

Kommunikationschef i Coor, Helle Hvidt Wallentin. 61 95 31 20.

Blandt Coors kunder findes et stort antal større og mindre offentlige og private virksomheder i Norden, bl.a. AB Volvo, Aibel, dansk politi, DR, E.ON, Ericsson, L'Oréal, NNIT, Novozymes, Saab, Sandvik, SAS, Statoil, Skanska, TeliaSonera, Trafikverket, VELUX og Volvo Cars. Coor tager ansvar for virksomhedens aktiviteter i forhold til kunder, medarbejdere, ejere samt virksomhedens påvirkning på samfundet og miljøet i et bredere perspektiv

I Danmark servicerer Coor dagligt over 30.000 servicebrugere rundt i hele Danmark. I Coor koncernen er der over 8.900 medarbejdere ansat, hvor de 3.700 er ansat i Danmark. Omsætningen lå på 7,2 mia. DKK (pr. 30.06.19). Coor er børsnoteret på Nasdaq Stockholm. Læs mere på coor.dk.