Dagrofa og CAPNOVA kårer årets bedste detail-idé

Pressemeddelelse   •   Dec 04, 2015 14:16 CET

En indkøbspose til cyklen og fremtidens lokations- og loyalitetsapp. Dagrofa og udviklings- og investeringsselskabet CAPNOVA har i dag kåret årets mest innovative idéer inden for detailhandlen. Det skete ved finalen på IDEAS 2015 i Ringsted.

Finalen i årets X-Faktor for kreative idémagere inden for detailhandlen blev i dag afholdt i Ringsted. Her var 17 innovationsprojekter nået gennem nåleøjet og frem til præsentationen for juryen, der bestod af eksperter fra dagligvarekoncernen Dagrofa og udviklings- og investeringsselskabet CAPNOVA.

Vinderne i IDEAS 2015 blev danske Bikezac og engelsk-australske Localz. Bikezac imponerede juryen med deres cykelvenlige indkøbspose. Et produkt der løser et velkendt problem for mange mennesker i dagligdagen, og som er en oplagt innovation for en dagligvarekoncern at gå ind i.

Localz, en engelsk-australsk app-producent, har udviklet et spændende onlinekoncept for kundeloyalitet. Omdrejningspunktet er en lokations- og loyalitetsapp, der forbedrer forbrugeroplevelsen og bygger bro mellem den fysiske og den digitale verden, når vi køber ind.

”IDEAS 2015 er et forsøg på at tage taktstokken på innovation inden for dansk detailhandel. Vores initiativ er blevet rigtig godt modtaget, og vi har måttet vælge deltagerne til dagens finale ud fra et rigtig stærkt felt med mange spændende forslag til koncepter og produkter. Projektet lever fuldt ud op til målet om at skabe et rum, hvor iværksættere fra ind- og udland kan byde ind på vores verden af dagligvarehandel med innovative idéer”, siger Per Thau, koncernchef i Dagrofa.

Idéen med IDEAS 2015 er at kombinere innovative idéer udefra med erfarne branchekompetencer inden for detailhandel, iværksætteri og investering. Derigennem håber Dagrofa og CAPNOVA at kunne skabe nye, spændende produkter, koncepter og services til Dagrofas butikskæder og gøde jorden for detail-iværksættere.

”Vi har ønsket at give iværksættere en mulighed for at få kontakt til potentielle partnere, der kan tage dem og deres idéer hele vejen ud til markedet. Og på det punkt er IDEAS 2015 lykkedes rigtig godt med mange spændende og konkrete projekter. Nu vil vi se nærmere på de to vindere for at afsøge mulighederne for en eventuel investering, der kan være løftestang til at få deres projekter ført ud i livet”, siger Kim Ove Olsen, administrerende direktør i CAPNOVA.

Således bliver de to vinderprojekter nu tilbudt et 20 timers forløb med Dagrofa om yderligere sparring og kvalificering af deres idé. Her vil parterne arbejde på at konkretisere projekterne frem mod en eventuel lancering i Dagrofas mere end 600 dagligvarebutikker.

Se mere på http://bikezac.com/da/ & http://localz.com/

For yderligere information kontakt:

Markela Dedopoulos, kommunikationsdirektør i Dagrofa, telefon 41 99 32 02

Kim Ove Olsen, administrerende direktør i CAPNOVA, telefon 40 40 38 38

Fakta:

Dagrofa koncernen omsætter for godt 19 milliarder om året og beskæftiger ca. 7.000 ansatte i Danmark og Grønland. Koncernen består i dag af profilhusene i Købmandshuset, KIWI samt FoodService Danmark, Dagrofa Logistik og Pisiffik.

CAPNOVA er et investerings- og udviklingsselskab med speciale i food-tech, det tilfører kapital, solid forretningserfaring og et stærkt netværk for at innovative idéer kan blive til succesfulde virksomheder. Typisk investerer CAPNOVA op til 6,5 millioner i et selskab.

Dagrofa koncernen omsætter for ca. 20 milliarder om året og beskæftiger ca. 7.000 ansatte i Danmark og Grønland. Koncernen består i dag af profilhusene MENY, KIWI, SPAR, Min Købmand, Let-Køb samt Foodservice Danmark, Dagrofa Logistik og Pisiffik.