Danmarkspremiere: Stop madspild og hjælp udsatte i Danmark

Pressemeddelelse   •   Jan 12, 2017 09:00 CET

Fra venstre: Klaus Nørlem, Carsten Hansen, Selina Juul

Nyt landsdækkende samarbejde kombinerer hjælp til socialt sårbare danskere med at reducere madspild. Samarbejdspartnerne har store forventninger til det nytænkende koncept, Spar & Hjælp.

Dansk FolkehjælpStop Spild Af Mad og KIWI er gået sammen ind i kampen om at bekæmpe madspild og hjælpe udsatte i Danmark i et nyt landsdækkende initiativ, som aldrig er set før i Danmark.

Store forventninger til samarbejdet

KIWI sætter Spar & Hjælp klistermærker på varer, der nærmer sig sidste salgsdato. Hver gang en kunde køber en vare med sådan et klistermærke på, donerer KIWI en krone til Dansk Folkehjælp. Det giver KIWIs kunder mulighed for både at bekæmpe madspild, og samtidig hjælpe udsatte danske familier. Denne form for samarbejde er aldrig set før, og hos Dansk Folkehjælp er forventningerne store.

“Vi er stolte af samarbejdet med KIWI og Stop Spild Af Mad. Spar & Hjælp er et konkret eksempel på, hvordan virksomheder og velgørende organisationer kan finde sammen om at gøre en forskel både for miljøet og de mennesker, der har brug for lidt ekstra støtte i hverdagen,” fortæller generalsekretær i Dansk Folkehjælp, Klaus Nørlem.

Discountkæden KIWI har længe arbejdet med madspild og glæder sig til at komme i gang med det nye samarbejde.

“KIWI leverer hver dag discount med omtanke. Dette initiativ gør, at vi kan gøre en forskel på to af de fronter, vi gerne vil have fokus på. KIWIs kunder får en enestående mulighed for at bekæmpe madspild og samtidig støtte udsatte danske familier gennem Dansk Folkehjælp,” siger kædedirektør i KIWI, Carsten Hansen.

Danmarkspremiere der gør en forskel
Der er aldrig før set et lignende tiltag i Danmark, hvor man går aktivt ind i kampen mod madspild og samtidig støtter et velgørende formål. Initiativtager til projektet og stifter af Stop Spild Af Mad, Selina Juul, ser frem til samarbejdet.

“Spar & Hjælp giver forbrugerne incitament til at købe gode, billige datovarer, hjælpe butikkerne med at nedbringe madspild og samtidig hjælpe udsatte danskere. Det er en nem og håndgribelig måde at gøre en forskel i dagligdagen på flere fronter,” siger stifter af Stop Spild Af Mad, Selina Juul.

KIWIs kunder kan finde varer i butikkerne med Spar & Hjælp klistermærket fra lørdag den 14. januar 2017.

Generalsekretær, Dansk Folkehjælp, Klaus Nørlem, kn@folkehjaelp.dk, tlf: 2033 0939
Pressekontakt, Stop Spild Af Mad, presse@stopspildafmad.dk, 4072 0601
Kædedirektør i KIWI, Carsten Hansen, e-mail carsten.hansen@kiwi.dk, tlf: 2541 2650

Om Spar & Hjælp

Formålet med samarbejdet mellem KIWI, Dansk Folkehjælp og Stop Spild Af Mad er at minimere madspild i KIWIs butikker og samtidig støtte socialt udsatte i Danmark.

Dagrofa koncernen omsætter for ca. 20 milliarder kroner om året og beskæftiger omkring 16.500 ansatte i hele Dagrofa inkl. kædebutikkerne. Koncernen består i dag af butikskæderne MENY, KIWI, SPAR, Min Købmand, Let-Køb samt FoodService Danmark og Dagrofa Logistik.