Historisk vækst på private label i Dagrofa

Pressemeddelelse   •   Apr 12, 2016 09:56 CEST

Et år efter lanceringen af den innovative fødevaremærke-serie Gestus på nu godt 500 forskellige varer har Dagrofa stærk fremgang i salget af private label-varer. Med Gestus-mærket som spydspids voksede salget af egne brands godt 10 procent i 2015 – drevet frem af voksende salg i særligt MENY og KIWI.

Mere kvalitet og smag i hverdagen til en fornuftig pris. Med det budskab sendte Dagrofa i januar 2015 sit nye Gestus-mærke ud til forbrugerne. Siden er antallet af fødevarer i Gestus-serien nærmest eksploderet i takt med, at de i dag godt 500 Gestus-varer har ramt hylderne i MENY, SPAR, KIWI og Min Købmand - sammenlagt 620 butikker.

”Det er en fornøjelse at se tilbage på det første år med Gestus, hvor vi har haft historisk fremgang på vores salg af private label. Lanceringen af mærket er en vigtig del af vækststrategien i Dagrofa og vores ønske om at give danskerne gode fødevareoplevelser. Både tallene og kundernes efterspørgsel i butikkerne og reaktioner på vores sociale medier viser, at Gestus på kun et år har skabt en stærk position i markedet. Så stærk at Gestus har en stor del af æren for vores store fremgang i salget af private label”, forklarer Michael Rahbek, chef for private label i Dagrofa.

KIWI helt i top på salg af egne mærker

Fra 2014 til 2015 voksede private labels andel af det samlede salg i Dagrofas kæder med knap 10 procent. Ikke mindst fødevaremarkedet MENY og discountkæden KIWI bidrager til væksten i det første år med Gestus-mærket på hylderne. Men også landets mindre købmænd i SPAR og Min Købmand viser en meget tilfredsstillende udvikling for Dagrofas egne mærker.

Trods den fine fremgang i MENY-kæden er det KIWI, som er helt i front, når det gælder salgsvækst på private label. KIWIs butikker viste fra 2014 til 2015 en salgsfremgang på godt 18 procent. En vækst som gør, at discountkæden ligger i den absolutte top på salg af private label i dansk dagligvarehandel.

”Vores mål om at drive udviklingen af nye, kvalitetsfødevarer med Gestus-mærket er lykkedes utrolig godt på tværs af vores kæder. Vi har lagt en ambitiøs kurs for private label, som vi fortsætter fremover ved at sætte nytænkning i system og eksekvere benhårdt. Samtidig har vi planer om yderligere udvikling af vores private label-pallette. Den store interesse for Gestus-serien hos forbrugerne understreger, at vi har ramt helt rigtigt med et fødevaremærke, der sætter kvalitet og smag i hverdagen til en god pris i centrum”, siger Michael Rahbek.

I år kommer mindst 100 nye Gestus-varer ud på butikkernes hylder. Samtidig udbygger Dagrofa serien med over 200 kødprodukter, der fra maj bliver lagt ind under mærket.

For mere information

Michael Rahbek, chef for private label i Dagrofa, tlf.: 4199 3445, mail michael.rahbek@dagrofa.dk

Dagrofa koncernen omsætter for 19,6 milliarder om året og beskæftiger ca. 7.200 ansatte. Koncernen består i dag af profilhusene MENY, KIWI, SPAR, Min Købmand, Let-Køb samt Dagrofa Logistik og FoodService Danmark.

Dagrofa koncernen omsætter for ca. 20 milliarder om året og beskæftiger ca. 7.000 ansatte. Koncernen består i dag af profilhusene MENY, KIWI, SPAR, Min Købmand, Let-Køb samt Foodservice Danmark og Dagrofa Logistik.