KIWI trimmer butiksnettet

Pressemeddelelse   •   Jan 29, 2016 13:00 CET

Som led i at styrke forretningen til fortsat vækst trimmer discountkæden KIWI butiksnettet og lukker 11 urentable butikker. Samtidig melder kæden om åbning af ca. 15 nye butikker i 2016, heriblandt fire nye butikker i KIWIs stordiscount-koncept.

I takt med at Dagrofas discountkæde KIWI fortsætter de massive investeringer i det danske discountmarked, øges fokus på at styrke og opkvalificere kædens butiksnet. Derfor afvikler KIWI inden udgangen af marts i år 11 urentable butikker rundt om i landet.

Beslutningen er et led i KIWIs vækststrategi og afspejler samtidig Dagrofas fokusering på og investering i detailforretningen, som blev meldt ud i oktober 2015. Her er et vigtigt element, at alle kæder i dagligvarekoncernen løbende evalueres, så butiksnettet tilpasses og fremtiden alene bygges på sunde dele.

”Tiden er løbet fra nogle af vores placeringer og lokaler. Blandt andet fordi by- og butiksudviklingen de pågældende steder har ændret sig meget siden 2008, hvor vi startede op i Danmark. Enkelte nyere butikker, der bliver lukket, må vi desværre karakterisere som fejlplaceringer. Så selv om vores medarbejdere har kæmpet hårdt hele vejen, har vi måttet konkludere, at nogle butikker ligger på urentable placeringer”, siger kædedirektør i KIWI, Carsten Hansen, og tilføjer.

”Hvor beklageligt det end er for vores dygtige medarbejdere, der har kæmpet hårdt for deres butik, så er det naturligt, at vi løbende evaluerer butiksnettet og trimmer, hvor det er nødvendigt. Herved sikrer vi, at vi bygger forretningen på et sundt og rentabelt butiksnet”.

KIWI vil sammen med HR i Dagrofa forsøge at genplacere alle berørte medarbejdere. Enten i andre KIWI-butikker eller i andre af Dagrofas kæder, som tæller MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb.

De 11 butikker, der lukker inden udgangen af marts, ligger i Hadsten, Løgten, Varbergvej i Haderslev, Dronninglund, Nørre Lyndelse, Korsør, Århusvej i Randers, Hospitalsvej i Nykøbing Falster, Ringstedgade i Næstved, Aabenraa og Skive. Samtidig pågår forhandlinger om fremtiden for yderligere 2-3 urentable butikker.

KIWI fortsætter dog samtidig sine planer for nyetableringer. I 2016 forventer kæden at åbne 15 nye butikker på attraktive placeringer i bl.a. hovedstadsområdet. Alene frem til sommerferien åbner KIWI butikker i Frederikshavn, Brøndby, Malling, Slagelse, København K, Holbæk og 2 butikker i Valby.

Kontakt kædedirektør i KIWI, Carsten Hansen, mobil 2541 2650.

Om KIWI

KIWI er danskernes nye, lokale discountbutik. I dag findes 103 KIWI discountbutikker i Danmark – herunder Danmarks største discountbutikker med bl.a. KIWI Bøsbrovej i Randers. KIWI er den førende discountkæde, når det kommer til energi- og miljøvenlige butikker og fik som den første discountkæde i Danmark Svanemærkede butikker. De første butikker åbnede i 2008 i Jylland og på Fyn. Virksomheden er ejet af Dagrofa og beskæftiger ca. 2.400 medarbejdere i Danmark. Som et særligt tilbud i discountmarkedet har KIWI et fordelsprogram med KIWIkort. Læs mere: www.kiwi.dk.

Dagrofa koncernen omsætter for ca. 20 milliarder om året og beskæftiger ca. 7.000 ansatte. Koncernen består i dag af profilhusene MENY, KIWI, SPAR, Min Købmand, Let-Køb samt Foodservice Danmark og Dagrofa Logistik.