Salget af ”fri-for”-varer stiger voldsomt

Pressemeddelelse   •   Feb 03, 2016 10:00 CET

De danske forbrugere vælger i stigende grad fri-for-varer. Alene i 2015 steg salget af fødevarer fri for gluten, sukker eller laktose med 33 procent i fødevarekoncernen Dagrofas butikker. I samme periode kom der også 52 procent flere varenumre til i fri-for-kategorien i MENY og KIWI.

Der er godt nyt for det stigende antal forbrugere, der søger mod renere og mere naturlige varer. I 2015 blev det nemlig endnu lettere at købe ”fri-for”-varer i butikkerne. Alene i Dagrofas kæder KIWI og MENY kom der samlet set 52 procent flere ”fri-for”-varenumre på hylderne sidste år. En udvikling der er drevet af en stigende efterspørgsel på naturlige og renere fødevarer hos mange forbrugere. Således solgte Dagrofa sidste år 33 procent flere ”fri-for”-varer end i 2014.

”Den gode nyhed er, at det er blevet lettere at købe ind for de mange forbrugere, der søger mod renere og mere naturlige produkter. Det er en generel trend, vi ser i samfundet, og som nu både slår ud i efterspørgslen på ”fri-for” varer og i vareudbuddet, som vokser markant i vores butikker. Det er meget positivt, at vi sammen med producenterne får rigtig mange nye ”fri-for”-varer i sortimentet og på den måde imødekommer et tydeligt ønske fra en masse forbrugere”, forklarer Per Thau, koncernchef i Dagrofa.

Også for landets mange allergikere, som har det til fælles, at de skal undgå fødevarer, de ikke tåler, er udviklingen positiv. For med et stigende antal ”fri-for” varer i Dagrofas kæder og deciderede ”fri-for”-afdelinger i MENY bliver indkøbet nu lidt lettere.

”Uanset om du handler i KIWIs discountbutikker eller i fødevaremarkedet MENY, så er vores mål at levere gode fødevareoplevelser. Det gælder i den grad også for de mange danskere, som er plaget af allergi. Derfor fortsætter vores indsats for at få stadig flere ”fri-for”-varer på hylderne ufortrødent”, siger Per Thau.

I kategorien af ”fri-for” i Dagrofa findes varer, der er fri for sukker, laktolose og gluten, men også produkter med reduceret sukker, astma- og allergimærkede varer, fedtfattige produkter, Ø-mærkede varer, veganske produkter og Eco Cort-varer.

For yderligere information kontakt:

Koncernkommunikation & samfundsrelationer i Dagrofa, presse@dagrofa.dk, 72 33 23 23

Fakta:

Dagrofa koncernen omsætter for ca. 20 milliarder om året og beskæftiger ca. 7.000 ansatte i Danmark. Koncernen består i dag af profilhusene MENY, KIWI, SPAR, Min Købmand, Let-Køb samt FoodService Danmark A/S og Dagrofa Logistik a/s.

Dagrofa koncernen omsætter for ca. 20 milliarder om året og beskæftiger ca. 7.000 ansatte. Koncernen består i dag af profilhusene MENY, KIWI, SPAR, Min Købmand, Let-Køb samt Foodservice Danmark og Dagrofa Logistik.