Dude Food, Indie Woman, local sourcing, nyt nordisk køkken - eller bare sund fornuft?

Pressemeddelelse   •   Maj 06, 2014 13:01 CEST

Man skal være mere end almindeligt vågen for at være med på alle de mange fødevaretrends, vi hvert år præsenteres for. Det kræver overskudstid, som ofte er en mangelvare i almindelige børnefamilier. Alligevel følger Daloon interesseret med i bevægelserne, når der skal udvikles sund og nem mad til danske middagsborde.

"Dude Food" kalder de en amerikansk trend, der har nået England: Maskulin fast food serveret i rå omgivelser, for eksempel gamle garager, og lavet på gode, autentiske råvarer.

Engelske Kitchen Daily taler om modstykket "Indie Woman", der handler om delvist tilberedt mad, der blot skal laves færdig, og sunde frosne retter til de mange singlekvinder. Og så eksperimenteres der i moderne køkkener med orientalske smagsvarianter og krydderier: Koreansk gochuang, japansk shimichi togarashi eller thailandsk chiracha chili.

Amerikanske Forbes taler om blandt andet om "local sourcing", lokale råvarer. Vi kender det i avanceret kulinarisk form i det nye nordiske køkken. I USA har det lokale indkøb endda fundet vej til fastfood, for eksempel hos den amerikansk-mexikanske fastfood kæde Chipotle. Og så vinder sundere fast food og masser af grøntsager generelt frem i USA.

Lokale råvarer: Ikke noget nyt

Der kommer ikke et nyt Daloon produkt til hver eneste af de mange årlige trends, men hos den danske fødevareproducent følger man interesseret med - og man glæder sig, når nye trends passer som fod i hose med Daloons kendte produkter.

"Det passer os rigtig godt, at de lokalt dyrkede råvarer i den grad er kommet i fokus. For det har altid været en del af vores filosofi. Vi får vores hvidkål fra lokale leverandører, primært her på Fyn, og vi dyrker selv vores bønnespirer," siger Hemming Van, adm. direktør hos Daloon.

Han bider også mærke i bevægelsen mod sund fast food og mange grøntsager.

"Det er jo noget, vores udviklingsafdeling har arbejdet på i flere årtider. Ikke bare til drengerøve og singlekvinder, som i de engelske trends, men i høj grad til den travle børnefamilie, der skal have nem og hurtig mad på bordet med god samvittighed. Det er vores vigtigste kundegruppe," fortæller Hemming Van, der også finder de mange nye eksotiske smagsinspirationer interessante.

"Vores produkter er generelt tilpasset til almindelige danske smagsløg. Men smagen skal også være spændende, og det arbejder vi på. For eksempel har vi fornylig lanceret spicy Amigos Tex-Mex burritos. Og så er vores produkter skabt til, at folk selv kan give den sidste tilberedning. Hvis man har lyst til at krydre med en spændende chili, så er der jo rige muligheder," siger Hemming Van

Daloons historie strækker sig over mere end 50 år og to generationer. Virksomheden er kendt for sin produktion af forårsruller, og producerer til dagligt mere end 700.000 ruller på fabrikken i Nyborg. Rullerne er fyldt med alt det bedste. Magert kød og en masse grøntsager, heriblandt sprøde hvidkål fra den gode danske muld, og bønnespirer fra egen produktion.

Daloon er let mad med god samvittighed. Til dig selv, og dem du holder af.

Kommentarer (0)