Danish Agro koncernen stopper samarbejde med John Deere i Finland

Danish Agro koncernen stopper samarbejde med John Deere i Finland

Samarbejdsaftalen mellem Danish Agro koncernen og John Deere omkring distribution og salg af landbrugsmaskiner i Finland vil udløbe i maj 2020.

Danish Agro koncernen ønsker at bygge stærke fremtidige partnerskaber op med maskinproducenter, og er kommet langt i denne proces de sidste tre år. Beslutningen i Finland påvirker ikke Danish Agros langsigtede strategier.

Danish Agros datterselskab Hankkija, der repræsenterer John Deere i Finland, vil fortsat sælge John Deeres produkter indtil aftalens ophør ligesom de også vil støtte de finske landmænd med service og reservedele.

Maskinhandel, reservedele og servicehåndtering vil fortsat være et kerneforretningsområde for Danish Agro koncernen i Finland.

Beslutninger omkring fremtidig maskinstruktur i Finland vil blive kommunikeret senere.

Danish Agro koncernen består af en række agroindustrielle selskaber i ind- og udland. De har alle den overordnede målsætning - i et tæt samspil med kunderne - at medvirke til værdiskabende løsninger på de enkelte bedrifter. Koncernen er beskæftiget inden for salg af foderblandinger, råvare- og vitaminforblandinger, gødning, planteværn, såsæd og energi samt køb af afgrøder fra landbruget. Endvidere forhandler koncernen en række stærke maskinbrands til landbruget samt driver en omfattende kæde af hobby- og fritidsforretninger. Danish Agro Koncernen beskæftiger ca. 5.000 medarbejdere og vil i 2019 have en omsætning i niveauet 34 mia. kr.