Anerkendelse til Bornholmergrisen

Forud for folkemødet på Bornholm blev Bornholmergrisen i går fejret. Det skete på St. Muregaard, hvor Brian Kofoed kunne vise rundt i nye stalde.

I uge 43 får Bornholmergrisen en ny anprisning på pakken, når Coops dyrevelfærdsmærke kommer til at sidde på pakken, fordi grisene lever op til det, der kaldes det gode staldliv. Det blev fejret i går, hvor St. Muregaard lagde gårdsplads til et arrangement, der skulle fejre mærket.

Her var landmand Brian Kofoed klar til at åbne dørene til sin nye stald, hvor han kunne vise rundt og fortælle om grisenes liv. Han glæder sig over, at dyrevelfærden i konceptet nu bliver anerkendt.

- Vi har deltaget aktivt for at implementere de her tiltag i Bornholmergrisen, og derfor er det dejligt at blive anerkendt for indsatsen. Når vi som producenter kan have vores grise i omgivelsen, der giver anerkendelse for velfærden, så bliver man rigtig glad, og når grisene har det godt, så har vi det godt, siger han.

Dagen blev startet med taler fra repræsentanter fra Coop og Danish Crown, hvor blandt andre Signe Frese, der er CSR-chef i Coop, roste Danish Crown, Tulip og producenterne for det gode samarbejde om at få Bornholmergrisen ind i dyrevelfærdsordningen. Den ros blev gentaget af Mette Rothmann, der er senior director i Tulip, og som har været med gennem hele projektet.

- Vi har haft et fantastisk samarbejde gennem hele værdikæden fra landmand til Danish Crown og Tulip, hvor vi virkelig har arbejdet som en enhed. Samtidig har vi haft en super event, hvor både landmænd, slagteri, salgsled og kundeled har været repræsenteret, og dermed alle de parter, der skal til for at skabe en succes. Det har været et unikt samarbejde, som kan danne grundlag for nye, spædende projekter i fremtiden.

Også Bornholms borgmester Winni Grosbøll var på talerstolen. Her fortalte hun om de bornholmske fødevarer og specialiteter, hvor Bornholmergrisen indgår som en af spydspidserne, og Brian Kofoed glædede sig over den gode stemning på dagen og perspektiverne for fremtiden.

- Grundlæggende har vi haft en rigtig positiv dag, hvor folk var meget glade og kom med mange positive tilkendegivelser på dyrevelfærden. Vi skal fortsætte med at udvikle Bornholmergrisen efter forbrugernes ønsker, og den rejse skal vi videre på, siger Brian Kofoed.

• csr
  • pork