Ruterne til Gran Fondo Denmark er offentliggjort

177,6 kilometer Gran Fondo, 124,3 kilometer Medio Fondo og 25,6 kilometer enkeltstart er menuen ved årets Gran Fondo Denmark i Holbæk den 12. og 13. august.

Holbæk Kommune, Holbæk Cykelsport og Danmarks Cykle Union håber at skabe en cykelfest og sender eliterytterne ud på samme ruter.

Den danske seniorelite kører nemlig tredje afdeling af PostNord Cup på Gran Fondo-ruten et par timer senere. Lørdag kører landets bedste og meget talentfulde juniorer deres Demin Junior Cup på enkeltstartsruten.

- I forhold til vores tidligere Gran Fondo-ruter er dette en meget udfordrende rute, hvad angår både distance og højdemeter. Den kan sammenlignes lidt med ruten fra UWCT-finalen i Aalborg i 2015, siger Jens Kasler, der er eventansvarlig i Danmarks Cykle Union.

- Til vores udenlandske deltagere vil jeg sige, at selv om der ikke er bjerge i Danmark, er der bestemt hårde stigninger og her er der også mange af dem, fortsætter han.

Gran Fondo-ruten på 177,6 kilometer tager rytterne fra Ahlgade i Holbæk og udover Vestsjælland på en god blanding af små og store veje. Første kuperede udfordring er den, de lokale kender som rugbrødsbakken ved Tølløse. Dernæst rutens højeste punkt, bakken ved Brorfelde, som har sin top 95 meter over havet.
Mørkemosebjerg er også en velkendt stigning, inden ruten går nordpå til Kårup Bakke, Høve Stræde og Asnæs Indelukke - alle stigninger, som huskes fra PostNord Danmark Rundt i 2013, hvor Magnus Cort sejrede på Asnæs Indelukke.
Efter stigningerne kører rytterne tilbage mod Holbæk med en afstikker til Tuse Næs, hvorefter opløbet på Ahlgade byder på både højdemeter og brosten.
Samlet får rytterne 1339 højdemeter - det samme som eliterytterne kører lidt senere på dagen.

Medio Fondo-ruten er 124,3 kilometer og sparer rytterne for stigningerne nord for Holbæk.

På enkeltstarten får rytterne 25,6 kilometer. Den rute kører juniorrytterne bagefter i deres Junior Cup.

Tilmeldingen åbner fredag. Bemærk, at der vil være rabat for tilmelding inden 15/2.

• motion
  • medlemsklubber