Danske Spil gav 2.659 mio. kr. tilbage til samfundet i 2015.

Det samfundsmæssige overskud fra Danske Spil er steget med 96 mio. kr. fra 2014 til 2015. Danske Spil har fået styrket deres It systemer og platforme, og er nu klar til at løfte virksomheden mod fremtidens spilmarked.

Effekten af en fælles indsats og nye investeringer viser sig klart i årsregnskabet hos Danske Spil. Virksomhedens ambition om at være den mest ansvarlige aktør på det danske spillemarked, der sikrer gode spiloplevelser til glæde for spillerne og til gavn for samfundet, er i høj grad opfyldt i 2015.

Danske Spil går ind i 2016 med et overskud på langt de fleste områder. Virksomhedens resultat efter skat blev i regnskabsåret 1.615 mio. kr., hvilket er 55 mio. kr. mere end i 2014. Årets BSI (bruttospilleindtægt = omsætning minus præmier) blev 4.701 mio. kr., hvilket er 228 mio. kr. mere end sidste år.

2015 blev året, hvor kurven knækkede på lotterispillene, og en nedadgående kurve blev bremset hos Danske Lotteri Spil (DLO). Det er til gavn for alt fra børn, der leger til spejdere til gymnaster og børnebasket. Det er overskuddet fra blandt andet Lotto, Onsdags Lotto, Eurojackpot og Quick, der gør, at Danske Spil i 2015 kunne give 1,3 mia. kr. til udlodningsmidlerne, der understøtter sports- og foreningslivet i Danmark. Det svarer til lige omkring 3,4 mio. kr. om dagen.

- Spil handler om underholdning, drømme og leg. Det er fundamentet under de godt 2,7 mia., kr. som med stolthed gives tilbage til samfundet. For første gang i mange år er Lotto, Onsdags Lotto og Eurojackpot i fremgang. Det har krævet hårdt arbejde at vende kurven på de spil, men det har betydning for hele Danske Spil, da hver ekstra krone går tilbage til Danmarks sports- og foreningsliv. Dem som vi oprindeligt er blevet sat i verden for at støtte, siger adm. dir. i Danske Spil, H.C. Madsen

Hos den liberaliserede del af Danske Spil, Danske Licens Spil (DLI), åbner der sig en anden verden af spil end de klassiske sportsbegivenheder. Udover at danskerne nu kan sætte Odds på alt fra Oscars til Dronningens Nytårstale, så foregår fremtidens sportsspil i en computerverden i form af spil på League of Legends og Counter-Strike. E-sport er kommet for at blive og Odds på E-sport er steget markant i 2015. Danske spil har fra starten været klar med spil på E-sport, og er i 2016 som de første klar med forsøg på liveodds på E-sports-begivenheder.

-Vi skal være der, hvor fremtiden er, og vi skal give danskerne en helt unik oplevelse. Det er en af vores vigtigste opgaver. Vi har været en af frontløberne med odds på E-sport i Danmark. Samtidig har vi udviklet Spillehjørnet og Vegas.dk, hvor hygge og casual gaming er i højsæde. Begge dele har vores kunder taget rigtig godt imod, siger H.C. Madsen.

For forsat at være på forkant med fremtiden, købte DLI 1.juli 2015 60 procent af selskabskapitalen i Swush.com, som er en af Europas førende udviklere og operatører af interaktive fantasy games. Med det køb og med købet af CEGO i 2014, opruster Danske Spil på både hygge-spil og fantasygenren, så de frem mod 2020 forsat kan være danskernes fortrukne spillested både på onlinespil og offlinespil.

For ydereligere kommentarer

Adm. Direktør i Danske Spil, H.C. Madsen gennem pressechef Marie Grabow Westergaard, tlf: 30851734, mail: mgwe@danskespil.dk

• vækst
  • årsregnskab