​Betalte skoledage i arbejdstiden bærer frugt

Danske Fragtmænd tilbyder medarbejderne betalt skoleundervisning i dansk og matematik i arbejdstiden. Det har man haft stor succes med; ikke mindst på fragtcentralen i Taastrup.

Danske Fragtmænd har skræddersyet en uddannelse til alle lager- og terminalmedarbejdere, hvor der tilbydes gratis opkvalificering inden for de basale boglige færdigheder. I foråret 2016 valgte Danske Fragtmænd derfor at teste 78 lager- og terminalmedarbejdere fra Taastrup, og som følge af resultatet valgte man efterfølgende at tilbyde betalt skoleundervisning. De første to hold er netop færdigafsluttet, og udbyttet er ikke til at tage fejl af.

Da tilbuddet kom på bordet, var blandt andre 60-årige terminalmedarbejder Åge Pio Jespersen fra Rødovre ikke længe om at takke ja: - Jeg har jo altid været ord- og talblind, så da jeg fik muligheden for at komme på det her kursus, greb jeg muligheden lige på stedet. Tidligere har jeg jo fået andre til både at skrive og regne for mig, når det har været nødvendigt, og det ville jeg gerne være fri for.

Også for 37-årige terminalmedarbejder Claus Nielsen fra Kastrup, som har gennemført danskmodulet, gav tilbuddet heller ikke anledning til mange overvejelser: - Min ældste søn på 15 år er jo på vej op i de højere klasser, og her har jeg godt kunnet mærke, at det har været svært for mig at hjælpe til med lektierne. Da Danske Fragtmænd så tilbød den her mulighed, var det ikke noget, jeg tænkte længe over. Det kunne være rart at få det genopfrisket, så jeg kunne hjælpe mere til over spisebordet. Nu giver det hele mening for mig, og derfor ser jeg bare frem til matematikken, fortæller han med et smil.

Undervisning i egne lokaler giver fordele

Selve undervisningen foregår på arbejdspladsen, og det har for dem begge været en stor fordel. - Det har været en medvirkende faktor til, at jeg takkede ja tak så hurtigt. Man er jo træt, når man kommer hjem, så det ville være svært at komme afsted om aftenen. Det var nok ikke kommet til at ske, fortæller Åge Pio.

Udover de praktiske fordele har det for Claus også betydet et stærkere bånd til kollegerne: - Det har været dejligt, at det hele har foregået blandt kolleger. Man kommer tættere på hinanden, da man pludseligt begynder at snakke med kolleger fra de andre hold. Især over frokosten er der blevet fortalt mange sjove historier, og du lærer på den måde mange flere at kende.

Fremskridt både på job og privat

Ved siden af danskundervisningen har Åge Pio også fået tilbudt gratis elektroniske hjælpemidler, som skal hjælpe ham på arbejdet og med praktiske daglige gøremål:

- Det er blevet noget bedre. Jeg får stadig hjælp af mine kolleger, men jeg forsøger så vidt muligt at prøve selv. Det bliver især bedre, når jeg snart får installeret et program på min computer, som skal hjælpe mig med at skrive og stave korrekt. Jeg er enormt glad for at Danske Fragtmænd har tilbudt det her, for det er noget, jeg har manglet hele mit voksne liv.

Fakta om moduluddannelsen

Første skoledag var i efteråret 2016. Første forløb er efterfølgende blevet evalueret af kursisterne og deres nærmeste leder. Evalueringerne viste, at 90 % føler de har lært noget. 81 % er blevet bedre til at læse. 85 % er blevet bedre til at stave. 79 % er blevet bedre til at skrive, og 67 % er blevet bedre til IT. I alt har 208 medarbejdere på landsplan takket ja til moduluddannelsen, som løber frem til sommeren 2018.

Danske Fragtmænds moduluddannelse er et samarbejde med ATL, 3F, VUC og Transportens Udviklingsfond, og er igangsat baseret på erfaringer fra transportbranchen, hvor op mod halvdelen af chauffører og terminalmedarbejdere har udfordringer med de basale boglige færdigheder.

• Transport

Danske Fragtmænd kan tilbyde et komplet sortiment af logistikløsninger til erhvervslivet inden for alle brancher og for såvel store som mindre virksomheder. Vi leverer overalt i Danmark fra dag-til-dag, tilstræber optimal vejledning og hjælp til vores kunder og udfører maksimal skånsom godshåndtering.