Pludselig var der SMS fra Morten

Morten Sommer er ordblind, men et kursus i dansk for ordblinde har hjulpet ham, og han har netop bestået sin danskprøve. Den glade nyhed skrev han i SMS til sine kolleger - noget han ikke gjorde før kurset. Dansk Retursystem tilbyder dansk- og ordblindekurser til sine medarbejdere og har et CSR-mål om, at 15 pct. af medarbejderne er under uddannelse eller har særlige støttebehov.

Det var en længe ventet besked, der lå på Morten Sommers telefonsvarer en dag efter ferien: Du har bestået din danskeksamen! Og da han ringede til læreren for at få det uddybet, kunne hun fortælle, at alle på holdet havde bestået.

Så det skrev Morten Sommer straks i SMS’er til de andre på holdet – kolleger fra Logistikafdelingen i Dansk Retursystem.

”Jeg var meget glad, for eksamen havde været svær, så jeg var spændt på, om jeg havde bestået. Men det lykkedes, og jeg var også glad for, at mine kolleger på holdet også havde bestået”, siger Morten.

Det at skrive en SMS – eller en mail – ville han ikke havde gjort før kurset. Dengang undgik han så vidt muligt at skulle skrive noget som helst, og han gik hellere en omvej for at give en mundtlig besked end at skrive til nogen.

Tæt sammenhold på kurset

Det er noget anderledes i dag. I kraft af sit job i Facility Service i Dansk Retursystem tjekker han dagligt mails fra kolleger, der har skrevet til ham om hjælp til ophængning, flytning, små-reparationer eller lignende.

”Det er ikke noget, jeg sådan har skiltet med, men det er blevet mere ok at være ordblind og med kurset har vi fået nogle gode redskaber. Vi har også fået et tættere sammenhold på kurset og kan hjælpe hinanden”, siger Morten.

Det har aldrig været let for Morten Sommer at gå i skole, og da han uddannede sig til tømrer, måtte han bruge mange timer uden for skolen på skriveopgaverne. Siden 2010 har han arbejdet i Dansk Retursystem, hvor han i Facility Service har et mere alsidigt og servicerettet job.

”Og så er det jo fedt at være på en arbejdsplads, der vil hjælpe sine medarbejdere, så vi kan gøre det bedre. Det er et skulderklap, for de må jo kunne se noget i os”, siger Morten.

CSR-mål om uddannelse

I Dansk Retursystem er der et CSR-mål om, at 15 pct. af medarbejderstaben er under uddannelse eller har særlige behov. I den forbindelse er Morten Sommer og en række andre medarbejdere tilbudt dansk- eller ordblindeundervisning. Virksomheden arbejder målrettet med CSR og er i gang med en CSR-certificering.

”Morten er et godt eksempel på, at man kan være dygtig til sit job og med en konkret indsats kan få løst en specifik udfordring – som både gavner den enkelte og dermed også er til gavn på arbejdspladsen. Vi mener, at livslang læring er vigtigt, og at vi derfor som arbejdsplads har en forpligtelse til at understøtte løbende udvikling, så vores kolleger ikke bare føler sig rustet til at håndtere udfordringer i dagligdagen, men også har fokus på at dygtiggøre sig set i et fremtidsmæssigt perspektiv. Den mulighed for dygtiggørelse vil vi gerne give vores medarbejdere”, siger HR-direktør Helle Psilander.

• Uddannelse

• produktion