Solcelledrevet, mobil udstilling på tur i sommerlandet

Hvad sker der i flaskeautomaten, og hvor meget energi sparer man ved at genanvende dåser og flasker? Det, og andre klimaspørgsmål, får du svar på, når Dansk Retursystem sender deres solcelledrevne udstilling Learning Lab på tur rundt i landet som en del af projektet Gang i Danmark. Lemvig var den første af i alt ca. 20 byer, der fik besøg af udstillingen, hvor du også kan prøve interaktive spil og blive mast flad som en dåse, der skal smeltes om.

Det overrasker ofte folk meget, hvor stor en forskel det gør for klimaet, når man afleverer flasker og dåser til genanvendelse - i stedet for bare at smide dem ud. Det oplevede Dansk Retursystem senest, da miljøvirksomhedens mobile og solcelledrevne Learning Lab var forbi havnen i Lemvig fredag den 4. maj. Besøget var en del af projektet Gang i Danmark, som bringer koncerter med bl.a. Rock Nalle, Kalle samt Sussi og Leo til en række mindre byer henover sommeren.

Det er jo vildt!
To af dem, der var en tur gennem Learning Lab, da turnéen blev skudt i gang i Lemvig, var Sanne Kierkegaard Pedersen og hendes datter Sara Kierkegaard Larsen. Sanne, som er sekretær i Lemvig Kommune, og Sara, som går i fjerde klasse, tog en spontan tur gennem Learning Lab og var temmelig overraskede, da de kom ud igen:

”Det er jo vildt, at det betyder så meget, at vi afleverer flasker og dåser. Det var noget af en overraskelse,” udbrød Sanne Kierkegaard Pedersen.

Og netop dét er pointen. At vise, hvordan små ting, som alle kan gøre i hverdagen, har en betydning for klimaet.

Klimavenlig udstilling
Dansk Retursystems Learning Lab er et interaktivt læringsrum bygget op i en 40 fods container på hjul og med solceller. Learning Lab er udviklet for at give danskerne et indblik i, hvad der sker med flasker og dåser, når vi afleverer dem i flaskeautomaten eller på pantstationen. Du kan blandt andet opleve at være en flaske eller dåse, som ryger gennem flaskeautomaten og videre til fabrikken, hvor den bliver presset, mast og sorteret. Du kan også prøve interaktive spil og lære mere om, hvad det danske pantsystem betyder for klimaet.

Learning Lab er drevet af solceller, og når batterierne er helt ladet op, kan udstillingen køre i otte timer uden at tilslutte anden strøm. Det er nok til at give ganske mange danskere en klimavenlig tur gennem flaskeautomaten.

Udover at deltage i Gang i Danmark kommer Learning Lab også på besøg til andre arrangementer i løbet af sommeren og snart er den f.eks. på vej til Roskilde Dyrskue.

• koncert
  • sommer