Fællesskab styrker og glæder, tillykke til alle nominerede og vindere 2019.

DEKRA overrakte Fællesskabsprisen til Aarhus-initiativ

Torsdag den 29. august 2019 blev dette års Fællesskabsprisen uddelt ved en festlig ceremoni om bord på Oslobåden. Mere end 100 var indstillet til prisen, hvoraf 10 blev udvalgt som vindere. Fællesnævneren var kampen for de gode fællesskaber, primært for samfundets mest udsatte.

Sårbare børn, hjemløse, udviklingshæmmede og soldaterveteraner var nogle af de projekter og initiativer, som i år var repræsenteret på vinderpodiet til Fællesskabsprisen 2019.

Fællesskabsprisen hylder for sjette år i træk ildsjæle, som hver dag er med til at opbygge og styrke forskellige typer af fællesskaber, som udgør fundamentet i ethvert velfungerende samfund. Det kan både være på jobbet, i sportsklubben, i den lokale forening eller i det frivillige sociale initiativ. Med alle det tilfælles at være fællesskaber som er til gavn for de mest udsatte.

Initiativ for samfundets mest udsatte

Som partner og jurymedlem af dette års Fællesskabsprisen havde DEKRAs koncerndirektør Peter Laursen æren af at overrække prisen til en af vinderne: Projekt UDENFOR, som i den grad er til gavn for samfundets mest udsatte.

Projekt UDENFOR startede i 2016 som et arbejdsfællesskab for hjemløse i Aarhus, hvor de sammen med arkitekter, tømrere og socialarbejdere tegnede og byggede deres egen flytbare boliger.

De hjemløse er netop flyttet ind i deres huse, som er placeret i en klynge i Aarhus, hvor de skal i gang med at etablere sig i et levefællesskab. Det betyder, at de hjemløse endelig har fået en base, hvorfra de kan starte deres nye tilværelse.

De ti vindere

Der blev kåret ti vindere til dette års Fællesskabsprisen. De ni var udvalgt af dette års jury mens den tiende pris var Publikumsprisen, som blev valgt ved afstemning på nettet. Her vandt #VærdigPsykiatriForAlle.

Partnerne bag Fællesskabsprisen er DEKRA, 3F, Bedre Psykiatri, DFDS, ISS, Københavns Lufthavne, Københavns Professionshøjskole, Rema 1000 og Socialdemokratiets formand, Mette Frederiksen, i dag repræsenteret ved Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.

DEKRA blev grundlagt i 1925 i Berlin og er oprindelig en forkortelse for Deutscher Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein (brancheorganisation for tyske bilproducenter). DEKRA startede altså som en uafhængig organisation med det formål at højne sikkerheden i køretøjer og dermed på vejene. Over årene har DEKRA udviklet sig til at være en af verdens førende virksomheder inden for sikkerhed – ikke alene på vejene, men også på arbejdspladser og i hjemmet. I dag omfatter DEKRAs ydelser bl.a. køretøjsinspektion, ekspertvurderinger ifm. forsikringsskader, rådgivning, industri- og bygningsinspektion, sikkerhedskontrol, test og certificering af produkter og systemer, vikarservices og uddannelse.

DEKRA har kontorer i mere end 50 lande og beskæftiger over 39.000 medarbejdere. Når vi fylder 100 år i 2025, er det vores vision, at DEKRA er Global Partner for en Sikker Verden.