Frivillig rådgivning sparer samfundet for millioner

En dugfrisk analyse, fra den uafhængige almennyttige organisation Økonomer Uden Grænser,viser, at for hver krone, der bliver investeret i et gennemsnitligt headspace, er der et samfundsøkonomisk afkast på syv kroner efter en femårig periode.

Faktisk mener de uvildige økonomer, at der er endnu flere penge at hente ved at etablere et headspace. Det skyldes, at analysen, der ser på afkastet ved at investere og drive et headspace, kun fokuserer på de unge brugere af headspace, som har udfordringer med job og uddannelse, ensomhed og livet med en psykiatrisk diagnose.

"Vores analyse viser, at de frivillige gør en mærkbar forskel for de unge, som selv fortæller, at de i høj grad føler sig hjulpet i headspace. Der er en stor samfundsmæssig gevinst, når de unge hjælpes med de her udfordringer. Derfor giver det god mening at sikre rammerne for de frivilliges arbejde", siger Morten Rasmussen, der er en af forfatterne til rapporten.

En stor andel af headspaces økonomiske investeringspotentiale skyldes, at indsatsen er frivillig, og at rådgivningen gør en mærkbar forskel for de børn og unge, der bevæger sig over tærsklen til et headspace, men vi har kun kigget på et par af de mange områder, som headspace hjælper og rådgiver unge om", siger Morten Rasmussen, der er en af forfatterne bag rapporten.

En undersøgelse fra Rockwool Fonden sidste år slog fast, at der er et kæmpe besparelsespotentiale, når unge kommer i beskæftigelse eller finder sig til rette i uddannelsessystemet.

Faktisk hele 15 milliarder kroner om året koster det samfundet, at otte procent af de unge mellem 25-29 år har mistet kontakten til arbejdsmarkedet og ikke længere er i gang med en uddannelse.

"Det viser jo igen, at det kan betale sig at forebygge og sætte tidligere ind, end vi gør i dag. Der er virkelig god økonomi i at tage hånd om unges problemer, inden de bider sig fast, forplanter sig og udvikler sig til en nedtur eller behandlingskrævende sygdom. Hvordan skal man få hverdagen til at fungere, hvis hovedet er fuldt af selvhad, usikkerhed og angst?", spørger direktør i headspace Trine Hammershøy og tilføjer:

"Det er her, at headspace kommer ind i billedet. Vi tilbyder rådgivning og mulighed for at tale om lige de tanker og problemer, som den unge går med på deres præmisser, og vi står til rådighed og kan hjælpe der, hvor den unge ønsker det", siger hun.

Tidligere på året kastede en anden rapport fra det økonomiske konsulenthus Incentive lys over, at det især er i forhold til beskæftigelse, uddannelse, brug af læger, psykologer samt indlæggelser og behandlinger i psykiatrien, at headspace kan spare samfundet for mange penge.

Eksempelvis svarer hele 78 procent af de unge brugere af headspace, at de nu har det bedre med sig selv. Derudover siger tre ud af fire, at de er mindre frafaldstruede på uddannelsen, mere end to ud af tre føler sig ikke længere så ofte ensomme, og halvdelen har fået hjælp til at håndtere deres psykiske sårbarhed.

For yderligere information kontakt Laurids Bæk Simonsen, presse- og kommunikationskonsulent i Det Sociale Netværk/headspace Danmark på 2283 3692 eller lbs@detsocialenetvaerk.dk.

Fakta om headspace og Økonomer Uden Grænsers rapport

headspace er et anonymt og gratis rådgivningstilbud til børn og unge i alderen fra 12-25 år, der er drevet af omkring 400 frivillige på landsplan og få fastansatte. I headspace er ingen problemer for store eller små, alt foregår på unges præmisser, og der er ingen ventetid og journaler.

Siden opstarten i 2013 har headspace været i kontakt med mere end 27.000 unge. Der findes headspaces i Aabenraa, Aalborg, Albertslund, Ballerup, Billund, Esbjerg, Greve, Helsingør, Herlev, Herning, Horsens, Hvidovre, København, Odense, Roskilde og Rødovre.

Økonomer Uden Grænser er en non-profit almennyttig organisation, der yder økonomfaglig bistand til hjælpeorganisationer. Organisationen har rødder i Økonomisk Institut på Københavns Universitet.

Analysen af headspace viser, at

• en investering på 2,3 millioner i et gennemsnitligt headspace giver en samfundsøkonomisk gevinst på 16,2 millioner kr. over en femårig periode
  • alle 16 headspaces med fuld drift kan medføre en samfundsøkonomisk gevinst på 221,6 millione kr. hen over en femårig periode
  • afkastet stiger år for år, men er lavere det første år, da der går tid, før indsatsen for de unge slår igennem, og da der er flere udgifter forbundet med etableringen og promoveringen af et headspace

• civilsamfund
  • frivillige
  • social investering

Det Sociale Netværk står for en lang række projekter, der primært hjælper børn og unge, men fokus er også pårørende og psykisk sårbare. Det Sociale Netværk står bag initiativet headspace, der i dag findes i 16 forskellige byer, og som yder uvildig rådgivning til børn og unge mellem 12-25, der savner nogen at tale med. headspace er båret af frivillige. Her er ingen journaler, du kan være anonym og ingen problemer er for store eller små.