Mercado: psykisk sårbare skal have indflydelse på egen behandling

Der er sket en enorm udvikling i psykiatrien hen imod at sætte det enkelte menneskes liv og selvbestemmelse i centrum.

Med de ord åbnede socialminister Mai Mercado (K) det niende Psykiatritopmøde, der igen i år bliver holdt på Sankt Annæ Gymnasium i København.

Ministeren glædede sig over, at psykiatritopmødet netop har medindflydelse og brugerinddragelse som årets tema. For selv om psykiatrien er nået langt, så handler fremtidens psykiatri om at styrke netop dette.

”Hvad giver værdi i jeres liv, og hvordan skal behandlingen foregå”?, sagde Mercado fra scenen.

Flere gode eksempler på brugerinddragelse
I løbet af Psykiatritopmøde 2017 vil der være en række danske og udenlandske eksempler på, hvordan man på forskellig vis kan inddrage psykisk sårbare og deres pårørende.

Mai Mercado fremhævede blandt andet Rehabiliterings College i Aalborg, hvor studerende med brugerbaggrund selv kan sammensætte deres uddannelsesforløb.

Nogle af dem bruger deres uddannelse til at komme videre i job, men sagde Mai Mercado:

”Bare fordi man ikke kan være en del af et arbejdsfællesskab, betyder det ikke, at man skal stå udenfor”.

Recovery på den politiske dagsorden
Medbestemmelse skal ikke kun gennemsyre den behandling, der tilbydes i hospitals- og socialpsykiatrien. Det skal også være kernen i arbejdet med recovery.

”Recovery rummer en tro på, at det er mulig at komme sig. Enhver skal have indflydelse på eget liv, og princippet om, at man skal have indflydelse på egen behandling, skal være bærende i psykiatrien. Det bidrager til, at flere kan komme sig og få et bedre liv”, sagde Mai Mercado.

Hun understregede, at man også politisk prioriterer forebyggelse og recovery, og at det vil være pejlemærket i fremtiden.

Socialministeren sendte også en hilsen til de mange frivillige organisationer i salen og PsykiatriNetværket. For civilsamfundet og de frivillige kræfter kan gøre en markant forskel for psykisk sårbare, og i den sammenhæng roste hun Det Sociale Netværk og deres store arbejde med frivillighed.

Og med de ord ønskede Mai Mercado alle brugere, pårørende, fagfolk og frivillige et rigtig godt psykiatritopmøde 2017.

• brugerinddragelse
  • recovery
  • dansk politik
  • psykiatritopmøde

Det Sociale Netværk står for en lang række projekter, der primært hjælper børn og unge, men fokus er også pårørende og psykisk sårbare. Det Sociale Netværk står bag initiativet headspace, der i dag findes i 16 forskellige byer, og som yder uvildig rådgivning til børn og unge mellem 12-25, der savner nogen at tale med. headspace er båret af frivillige. Her er ingen journaler, du kan være anonym og ingen problemer er for store eller små.