Psykiatritopmøde 2017: Lad pengene følge borgeren

Medbestemmelse og valgfrihed er hovedtemaerne, når op mod 1000 brugere, pårørende, frivillige og fagfolk mødes til Psykiatritopmøde 2017. Topmødet sætter i år fokus på, hvordan psykiatriens brugere bedre kan inddrages og sætte retningen for deres egen behandling og bestemme vejen til at komme sig igen – til fælles bedste for brugere, pårørende og samfundet.

Årets Psykiatritopmøde finder sted lørdag den 7. oktober fra klokken 9.00-16.30 på Sankt Annæ Gymnasium i København

Flere steder i udlandet er man lysår foran Danmark, når det kommer til at sikre indflydelse og medbestemmelse for mennesker, der er eller har været ramt af en psykisk sygdom. Ikke mindst i vejene til recovery, hvor man har det udgangspunkt, at den enkelte bedst ved, hvad der virker for vedkommende.

Blandt andet i England har Choice and Control længe været omdrejningspunktet i behandlingstilbud, som sikrer større valgfrihed og giver ansvaret for eget liv og behandling tilbage til den enkelte bruger. På Psykiatritopmøde 2017 fortæller Karen Mellanby fra Mind UK, hvordan man har skabt én simpel indgang til tilbud og behandling, hvad end det er medicin eller mindfulness. Ligesom Mind giver et grundigt overblik over bruger- og pårørendetilbud, juridiske rettigheder og gode råd til at klare hverdagen med en psykisk sårbarhed.

På Psykiatritopmøde 2017 er der også mulighed for at møde en række danske projekter, der har medbestemmelse og brugerinddragelse som en væsentlig del af deres arbejde. Blandt andet headspace+, hvor psykisk sårbare unge med støtte fra headspace kommer tættere på uddannelse og job. Erfaringer og fordele ved brugerstyrede senge i Region Hovedstadens Psykiatri, der giver brugerne den tryghed, at de ved, at der står en seng klar, hvis behovet opstår. Forsøg med borgerstyrede budgetter i Aarhus Kommune – hvilken forskel gør det, at langtidsledige selv kan skræddersy deres beskæftigelsesindsats, og hvordan kan de erfaringer overføres til psykiatrien?

Politisk panel
For første gang vil et panel af politikere fra Christiansborg, regioner og kommuner sidde med under hele topmødet og løbende kommentere på de oplæg og gode eksempler, der netop har været på scenen. Her vil panelet også blive holdt op på, hvordan de gode erfaringer fra både ind- og udland kan udbredes, så de kommer flest mulige til gavn.

Men årets topmødedeltagere får også mulighed for at stille spørgsmål direkte til politikerne i den afsluttende paneldebat, der gerne skulle give input til en forhåbentlig kommende psykiatriplan 2.0.

Tilmelding til Psykiatritopmøde 2017Det er som altid gratis at deltage i Psykiatritopmødet. Du kan finde meget mere information om programmet, dialoggrupper og tilmelding på http://psykisksaarbar.dk/nyheder/tilmeld-dig-psykiatritopmoede-2017

For yderligere information kontakt Pia Bindesbøll, konsulent i Det Sociale Netværk, på pb@detsocialenetvaerk.dk

Interesseret presse kan kontakte Mie Brandstrup, presse- og kommunikationsmedarbejder i Det Sociale Netværk, på 2597 2204 eller mib@detsocialenetværk.dk

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

• pårørende
  • brugerinddragelse
  • patientinddragelse
  • peers
  • medbestemmelse
  • recovery
  • psykisk sygdom

Det Sociale Netværk står for en lang række projekter, der primært hjælper børn og unge, men fokus er også pårørende og psykisk sårbare. Det Sociale Netværk står bag initiativet headspace, der i dag findes i 16 forskellige byer, og som yder uvildig rådgivning til børn og unge mellem 12-25, der savner nogen at tale med. headspace er båret af frivillige. Her er ingen journaler, du kan være anonym og ingen problemer er for store eller små.