Unge sætter sig for bordenden til Nordisk Ungepsykiatritopmøde

Unges mentale sundhed er i den grad et vigtigt tema i disse år, og for første gang sætter unge fra hele Norden sig sammen for at diskutere løsninger på unges udfordringer.

Det sker, når Det Sociale Netværk inviterer til Nordisk Ungepsykiatritopmøde den 19. og 20. november i København.

Topmødet skal munde ud anbefalinger, som topmødedeltagerne afleverer til en række politikere på Christiansborg.

”Vi er enormt stolte af at lægge hus til det første Nordiske Ungepsykiatritopmøde. Unge er fremtidens stemme, og det er vigtigt, at vi lytter til dem, der har haft psykisk sårbarhed tæt inde på livet, og som hjælper andre unge i det daglige. Jeg glæder mig utroligt meget til at se, hvilke anbefalinger ungetopmødet kommer frem til”, siger Trine Hammershøy, direktør i Det Sociale Netværk/headspace Danmark.

På topmødet mødes 50 unge fra nordiske NGO’er, der arbejder med mental sundhed og psykisk sårbarhed. Ideen til topmødet er kommet fra ungdoms-NGO’erne, der tidligere har arbejdet sammen på de nordiske psykiatritopmøder.

27-årige Sarah Wessmann, der er koordinator for Det Sociale Netværks initiativ Unge På Vej, glæder sig til, at unge på tværs af de nordiske lande i samarbejde skal udvikle politiske anbefalinger.

”Forudsætningen for, at der kan udvikles effektive strategier til at støtte ungdommen, er jo netop, at det er unge, der er med til at forme disse strategier, således at de afspejler et stærkt ungeperspektiv. De unge, der deltager på topmødet, har fingrene helt nede i materien og kommer med en bred erfaring ved enten at have mærket psykisk sårbarhed på egen krop eller ved at møde en masse sårbare unge via deres engagement i civilsamfundet”, siger
hun.

Topmødet giver unge en stemme
Den svenske forening Tilia arbejder med at bryde tabuet omkring psykisk sårbarhed, ligesom de støtter og rådgiver unge, der har det svært.

De oplever også, at et stigende antal af ressourcestærke unge rammes af mental mistrivsel, blandt andet fordi de presser sig selv til det yderste i jagten på høje karakterer og gode job.

Det fortæller 24-årige Adam Werner, der er en af Tilias repræsentanter på Ungepsykiatritopmødet.

”Mange af de unge, vi taler med, føler, at de bliver kastet rundt. At de ikke bliver taget seriøst, og at de ikke er syge nok til at få hjælp. Det gode ved topmødet er, at det er unge, der er repræsenteret. Tit er det ”de voksne” og politikerne, der snakker. Topmødet handler om at høre de unges stemme, og hvad unge gerne vil. Og så er det vigtigt at vise unge, at der er nogle, der slås for dem”, siger Adam Werner.

Han ser topmødet som en fantastisk mulighed for at udveksle erfaringer og give Nordens unge en samlet stemme.

”Jeg glæder mig meget til at høre erfaringer fra de andre nordiske lande. Det er for eksempel meget spændende med det arbejde som headspace laver i Danmark, det vil vi også rigtig gerne have til Sverige. Det viser, hvor stor en forskel frivillighed kan gøre, og så er det vigtigt, at vi får en generel drøftelse af, hvordan vi ser på unge i dag”.

Fakta
Nordisk Ungepsykiatritopmøde løber af stablen den 19. og 20. november i København.

Drøftelserne på top-mødet munder ud i anbefalingerne ”Nordisk Ungepsykiatritopmødes vision for børn og unges mentale triv-sel”, der afleveres på Christiansborg til Yildiz Akdogan (S), Trine Torp (SF), Stine Brix (EL) og Pernille Schnoor (ALT) mandag den 20. november.

På topmødet mødes mere end 50 unge fra en række nordiske NGO’er, der arbejder med psykisk sårbarhed og mental sundhed blandt unge: norske Mental Helse Ungdom, svenske Tilia, finske Yeesi, islandske Huga-rafl, færøske Sinnisbati, grønlandske Avalak og en række danske initiativer, blandt andre En Af Os, Ventilen og Det Sociale Netværks initiativer headspace og Unge På Vej.

For yderligere information kontakt Mie Brandstrup, pressemedarbejder i Det Sociale Netværk/headspace Danmark, på 25972204 eller mib@detsocialenetvaerk.dk

• psykisk sårbarhed
  • psykisk sårbar
  • psykiatritopmøde
  • psykiatri
  • unge
  • sundhed
  • mental sundhed
  • headspace
  • frivilligt arbejde
  • frivillighed
  • forebyggelse
  • børn & unge

Det Sociale Netværk blev etableret i 2009 af tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen, der nu er protektor for foreningen. I dag er formanden Benedikte Kiær (K), der til dagligt er borgmester i Helsingør.

Foreningen Det Sociale Netværk arbejder for at være en stærk stemme og skabe bedre vilkår for psykisk sårbare og deres pårørende, og at samfundet i stigende grad fokuserer, inkluderer og accepterer psykisk sårbare.

Det Sociale Netværk står for en lang række projekter, der primært hjælper børn og unge, men fokus er også pårørende og psykisk sårbare. Det Sociale Netværk står bag initiativet headspace, der i dag findes i 16 forskellige byer, og som yder uvildig rådgivning til børn og unge mellem 12-25, der savner nogen at tale med. headspace er båret af frivillige. Her er ingen journaler, du kan være anonym og ingen problemer er for store eller små.