Snart kan du betale på nettet med kun 3 kortcifre i stedet for 23

Pressemeddelelse   •   Okt 13, 2016 06:00 CEST

Over 25.000 webshops kan snart gemme og opbevare betalingskortdata på tværs af betalingsnetværkene og dermed gøre onlineindkøb enklere og nemmere end nogensinde før.

Snart vil DIBS og Nets i fællesskab lancere en teknologi, der giver forbrugerne mulighed for at gemme deres betalingskortdata for tusinder af webshops i hele Norden.

»’Husk Mig’-servicen er et tilbud, der på dramatisk vis vil forbedre købsoplevelsen for millioner af forbrugere i Norden: ’Husk Mig’ gemmer forbrugernes betalingskortdata sikkert i over 25.000 webshops over hele Norden. Dette betyder, at når du én gang har valgt at gemme dine betalingskortdata, så skal du aldrig mere gen-indtaste de 23 cifre – foruden de tre CVC/CVV sikkerhedscifre, der ikke opbevares – i de 25.000 webshops, der er tilknyttet DIBS, Nets eller Paytrail, der på sigt også kommer med. Ved at gemme kortholders kortdata kan Nets-gruppens selskaber tilbyde en ensartet købsoplevelse for alle onlineforbrugere overalt«, siger Asger Hattel, Group Executive Vice President hos Nets, der forklarer, at kortnumre og udløbsdato vil blive gemt på den mest sikre måde overhovedet muligt hos Nets.

En »game changer« for den nordiske e-handel

Samarbejdet med Nets vil ifølge DIBS Payment Services ikke bare påvirke forbrugernes oplevelse, men også adfærd, hvilket vil være til stor gavn for webshops, der anvender på en betalingsløsning fra Nets-gruppen:

»Resultatet af vores Dansk E-handel-rapport viste, at 44% af de forbrugere, der køber på mobilenheder, foretrækker at skulle undgå at indtaste deres kortoplysninger. Hvad mere interessant er, at 21% af dem, der svarede, er enige i, at de ville købe mere online, hvis denne teknologi er implementeret. Vi besluttede at lytte til forbrugerne, og således er prognosen, at webshops vil nyde uhyre godt af at vælge en betalingsløsning fra DIBS eller en anden betalingsudbyder i Nets-gruppen. Det er et godt eksempel på vores fælles arbejdsretningslinje; vi er ’stærkere end nogensinde, sammen’ - og dette er bare begyndelsen«, siger Daniel Larsson, SVP DIBS Commercial, der noterer, at forventningerne er, at samarbejdet vil blive en »game changer« for nordisk e-handel.

En blåstempling af sikkerhed

Ifølge Nets vil ‘Husk Mig’-servicen på sigt blive implementeret gnidningsfrit på alle DIBS’, Paytrails og Nets’ platforme, hvorfor det eneste forbrugerne skal kigge efter, er de karakteristiske logoer, der bruges af Nets-gruppens selskaber:

»Nets-brandet er et blåstempel for sikkerhed, hvorfor forbrugerne bør kigge efter ’DIBS by Nets’, 'Paytrail by Nets' eller Nets-logoet, når de handler online; det er din garanti for, at webshoppen lever op til de højest mulige krypterings- og sikkerhedsstandarder. Så snart du har tilvalgt Husk Mig - muligheden, kan du være sikker på, at dine data er gemt sikkert, og du kan nøjes med at indtaste de tre sikkerhedscifre på bagsiden af dit betalingskort, når du fremover skal handle på nettet«, siger Asger Hattel.

Tidligere i år meddelte Nets, en full-service udbyder af betalinger, at de havde afsluttet opkøbet af DIBS Payment Services, en førende udbyder af online betalinger. Nets købte majoriteten af DIBS i 2014 – tidligere i år blev den resterende andel købt.

DIBS startede helt tilbage i 1998 og er i dag repræsenteret i 20 lande med over 15.000 kunder og over 1,7 milliarder gennemførte betalinger. Med 18 års erfaring er vi de ledende eksperter inden for online betaling.

Vi er altid klar med de mest innovative løsninger -især på mobilen - og vi håndterer hver dag op imod en halv million danske online betalinger. Blandt vore kunder tæller nogle af de største virksomheder i e-handelsbranchen. På vores kontorer i hele Norden arbejder flere end 100 medarbejdere på at gøre online betaling endnu nemmere. Vi tilbyder alle populære betalingsmetoder, har den bedste lokale support og vi skræddersyr vores løsninger efter kundens behov.

For mere information, supplerende udtalelser eller interviewforespørgsler bedes kontakt henstillet:

Daniel Larsson

SVP DIBS Commercial