Discovery annoncerer ny sportsdokumentar med FC Midtjylland: ”Oprøret fra Heden”

I foråret får Discoverys seere unik adgang til en af Danmarks største klubber, FC Midtjylland. Det sker i det forår, hvor klubben både forsøger at genvinde sit mesterskab, vinde pokalturneringen og skal fejre sit 20 års jubilæum. Dokumentaren er 3. i rækken af Discoverys prisvindende dokumentarer om danske superligaklubber. Den annonceres kun en uge efter ”AGF – Mellem håb og håbløshed” vandt TV-prisen for Årets Sportsprogram.

I Discovery Networks Danmark er ledende redaktionschef Christian Thye-Petersen glad og stolt over at kunne fortsætte rækken af prisvindende sportsdokumentarer fra den danske Superliga:

”Vi glæder os til at lægge endnu et lag på vores ambitioner om at skabe sportsdokumentar af høj kvalitet. Vi får en enestående mulighed for at følge en dansk klub i det ultimative kapløb om det danske mesterskab helt tæt og helt ærligt. FC Midtjylland skal have en stor tak for viljen og modet til at lukkes os ind i deres klub og deres historie,” siger Christian Thye-Petersen.

Også hos FC Midtjylland er forventningerne høje:

”Vi glæder os meget til at samarbejde med de kompetente og dybt professionelle folk hos Discovery og Eurosport. FC Midtjylland fylder 20 år i år, og vi ser frem til at give fodboldinteresserede danskere et unikt indblik i klubben. En klub som i år fejrer 20 års fødselsdag, og en klub som hviler på et familiært fundament med en flad struktur fra toppen og hele vejen ned igennem klubben. Det gør det selvfølgelig ikke mindre spændende, at vi går et forår i møde, hvor vi sportsligt har intentioner om at jagte pokaltitlen og forsvare vores mesterskab fra 2018,” siger Claus Steinlein, direktør i FC Midtjylland

Discovery følger et skelsættende år i FC Midtjylland

For FC Midtjylland bliver 2019 et afgørende år. Det er 20 år siden, at elitedelen af Herning Fremad og Ikast FS fusionerede til det, som i dag er en af Danmarks mest succesfulde fodboldklubber. Den status har klubben opnået ved med stor selvtillid at udfordre konventionerne. FC Midtjylland har skullet opfinde sig selv, for hverken klubben eller Herning som by har fået noget foræret via historien eller sin beliggenhed langt fra hav og de sædvanlige vækstcentre i Danmark.

Udviklingen kulminerer dette forår, hvor FC Midtjylland forsøger at genvinde Danmarksmesterskabet samt sejre i pokalturneringen, som den aldrig før har vundet. Sæsonen kan med andre ord ende med ”The Double,” om end førerholdet FC København med sikkerhed vil forsøge at stikke en kæp i hjulet.

”Oprøret fra Heden” griber derfor fat i FC Midtjylland som klub samtidig med, den fortæller historien om klubbens udvikling. I dokumentaren kommer vi til at følge duellen med FC København om Danmarksmesterskabet uden filter. Fra tribunerne til omklædningsrummet. Fra sæsonens første fløjt til trofæerne er fordelt.

Discoverys sportsdokumentarer sætter standarden

I 2017 fulgte Discovery Randers FC med dokumentaren ”Superliga Backstage – Randers FC”. Dokumentaren tog seerne med ind i de kulisser i en superligaklub, der indtil da havde været lukkede.

Projektet var det samme i ”AGF – mellem håb og håbløshed.” Projektet portrætterede både AGF’s notorisk kærlighedsfyldte samt udfordrende forhold til Aarhus som by og aarhusianerne som fodboldpublikum. Den gav ligesom i Randers et indblik bag kulisserne, bl.a. op til sommerens transferdeadline.

Begge dokumentarer har vundet prisen som ”Årets sportsprogram” ved TV-prisens prisuddelinger i 2018 og 2019. Senest vandt ”AGF – Mellem Håb og håbløshed” TV-Prisen d. 26. januar 2019.

• eurosport player
  • eurosport 1
  • canal9
  • eurosport 2

Discovery Networks Danmark er den danske medievirksomhed bag blandt andet Kanal 5, 6’eren, Eurosport- og Discovery-kanalerne samt streamingtjenesterne Eurosport Player, Dplay og GOLFTV. Discoverys 12 tv-kanaler har en samlet kommerciel seerandel på godt 20 pct., hvilket gør Discovery til den tredjestørste kommercielle tv-gruppe i Danmark. På tværs af Discoverys platforme får brugerne en stærk kombination af seriøst underholdende programmer, nærværende reportager og førsteklasses sport som bl.a. fodboldlandsholdets kampe, Superligaen og Premier League. Discovery Networks Danmark har en dansk ledelse og er ejet af Discovery, Inc.