VINTER-OL GIVER KANAL 5 OG EUROSPORT STORT LØFT

Discoverys dækning af vinter-OL i Sydkorea har fået rigtig godt tag i danskerne, som strømmer til dækningen på Kanal 5, Eurosport 1, Eurosport 2 og Eurosport Player, der alle oplever to- eller tre-cifrede vækstrater. Hos Danmarks Idrætsforbund er der ligeledes stor tilfredshed med samarbejdet med Discovery, der for første gang nogensinde dækker OL. Såvel Discovery som Danmarks Idrætsforbund glæder sig over det velfungerende samarbejde og ser frem til næste opgave ved sommer-OL i Tokyo i 2020.

Til trods for en tidsforskel på otte timer har de danske atleter ved vinterlegene sammen med den internationale elite alligevel formået at samle masser af danskere hos de af Discovery Networks Danmarks kanaler, der viser OL. Faktisk er Discoverys hovedkanal, Kanal 5, vokset med hele 55 procent i den kommercielle målgruppe i forhold til samme tidsrum og periode 2017. Samtidig er Eurosport 1 vokset med 270 procent, mens Eurosport 2 oplever en vækst på 238 procent[1]. Hos Discovery Networks Danmark er der stor tilfredshed med væksten, som er opnået i god konkurrence med samarbejdspartneren DR, der ligeledes transmitterer massivt fra vinter-OL.

- Vi har været spændte på, hvor meget vinter-OL har kunnet styrke Discoverys markedsandele. Vintersport er traditionelt ikke øverst på danskernes dagsorden, og tidsforskellen har næppe hjulpet os. Det vidste vi allerede inden OL, så derfor har vi sat alt ind på en underholdende og oplysende dækning. Det har heldigvis båret frugt, og vi er imponerede over Kanal 5’s og Eurosports vækstrater og den opbakning, der har været til vores dækning, siger Anders Antonsen, SVP Nordics, Sports, Discovery Networks.

Discovery har i sin dækning forsøgt at skabe en lidt yngre og anderledes OL-dækning, end danskerne er vant til. Derudover har fokus været på at klæde danskerne på til at kunne forstå sportsgrenene og vinter-OL som helhed gennem blandt andet stærke eksperter, banebrydende grafikker og andet indhold fra den centrale Eurosport-redaktion.

Danmarks Idrætsforbund meget tilfredse med Discoverys dækning

Hos Danmarks Idrætsforbund, der også udgør Danmarks Olympiske Komité, er man imponeret over Discoverys første dækning af et OL:

- Discovery er på flot vis lykkes med at sende vinter-OL hjem i stuerne til danskerne med topengagerede og vidende værter. Det har været en fornøjelse at følge dækningen, som har været med til at bringe atleterne og konkurrencerne tæt på os herhjemme, selvom det hele er foregået meget langt væk i Sydkorea. Der har både været noget til den seriøse sportsseer, til den nysgerrige og til den mindre seriøse med satire-programmet OL Late Night om aftenen”, siger Charlotte Brix Andersen, kommunikationschef, Danmarks Idrætsforbund og fortsætter:

- Det betyder rigtig meget for atleterne, at vi følger med herhjemme. OL er deres store mål og et udstillingsvindue for deres sportsgrene, som ellers ikke er dem, vi hører mest om i Danmark. Derfor er jeg også glad for at høre om de flotte seertal, Discovery har haft. Det viser jo, at der er en interesse, som det nu er op til os at bygge videre på, slutter Charlotte Brix Andersen, kommunikationschef, Danmarks Idrætsforbund.

Første af flere OL hos Discovery

I juni 2015 kunne Discovery offentliggøre, at virksomheden på europæisk plan havde sikret sig eksklusive rettigheder til i alt fire Olympiske Lege (2018, 2020, 2022 og 2024). To år senere, i august 2017, kunne Discovery og DR så fortælle, at de sammen ville dække legene i 2018 og 2020. Selv om den konstellation var ny for både de danske OL-fans og DIF, har de første godt 10 dage fra vinter-OL i PyeongChang givet appetit på mere hos Danmarks Idrætsforbund:

- Det har været en fornøjelse at se, hvor professionelt og engageret Discovery har løftet formidlingen af OL. I samarbejde med DR har Discovery vist helt nye veje til at engagere og begejstre de danske OL-fans. Det betyder, at vi nu glæder os endnu mere til sommer-OL i Tokyo i 2020, siger Morten Mølholm Hansen, Adm. Direktør og olympisk generalsekretær, Danmarks Idrætsforbund.

[1] Tallene gælder for den kommercielle målgruppe i blandt 15-50-årige i tidsrummet 02.00-14.00, hvor disciplinerne er i gang ved vinter-OL. Tallene er opgjort fra OL’s start og frem til og med d. 19. februar.

• eurosport 2
  • vinter-ol
  • eurosport 1

Discovery Networks Danmark dækker over 12 stærke tv-kanaler og to streamingtjenester – Dplay samt Eurosport Player. I Danmark kan vores kanaler ses af ca. 87 % af alle husstande. Vores kommercielle seerandel blandt danskere 15-50 år er ca. 22 %. Discovery Networks Danmark er en del af den nordeuropæiske region i det globale Discovery Networks International. Regionen omfatter 6 områder: Danmark, England & Irland, Benelux, Norge, Sverige og Finland. I den nordeuropæiske region når Discovery Networks ud til seere i 17 forskellige lande og territorier med 30 kanalbrands og hele 68 mio. seere hver måned.