Sådan får du en problemfri rejse - rejseråd fra Danmarks Rejsebureau Forening

Før afrejse

1. Tjek at rejsebureauet er registreret i Rejsegarantifonden

Hvis rejsebureauet er registreret i fonden, er du sikker på at få pengene for din pakkerejse retur i tilfælde af, at rejsebureaet går konkurs. Sker det, mens du er på ferie, sørger fonden også for, at du kommer sikkert hjem, uden at det koster dig nogen penge.

Se om dit rejsebureau er registreret i Rejsegarantifonden her

2. Tjek at rejsebureauet er medlem af enten Danmarks Rejsebureau Forening eller af Rejsearrangørerne i Danmark

Et medlemskab af DRF eller RiD er din garant for, at rejsebureauet er professionelt, har erfaring i at lave rejser, behandler deres kunder ordenligt og altid følger eventuelle kendelser fra Pakkerejse-Ankenævnet.

Se DRF’s medlemmer her

3. Undersøg om rejsebureauet efterlever kendelser fra Pakkerejse-Ankenævnet

Pakkerejse-Ankenævnet behandler klager fra forbrugere over utilfredsstillende forhold på rejsen. Det kan være alt fra forsinkelser til en indkvartering, der ikke levede op til forventningen. De rejsebureauer, der ikke følger nævnets kendelser og altså ikke udbetaler kunderne den kompensation, de har krav på, får tildelt en sur smiley.

Se om dit rejsebureau har fået en sur smiley her

4. Gennemlæs nøje alt materiale fra rejsebureauet, inden du køber din rejse

Det materiale, du modtager fra rejsebureauet om den rejse, du overvejer at købe, er en del af aftalegrundlaget mellem dig og rejsebureauet. Det gælder også rejsebureauets standardbetingelser. Det er derfor en god idé at gå materialet grundigt igennem, så du ved, hvad du køber og under hvilke betingelser, inden du køber din rejse. Også "det med småt".

Spørg altid din rejsekonsulent, hvis du er i tvivl om noget. Rejsebureauet er din sparringspartner, og de kan næsten altid skræddersy lige præcis den rejse, du ønsker.

5. Gør opmærksom på særlige ønsker og hensyn, inden du køber din rejse

Det er vigtigt, at du oplyser dit rejsebureau om eventuelle særlige hensyn, der skal tages på rejsen. Det kan f.eks. være, at du har et andet statsborgerskab end dansk, og at der derfor er andre indrejseregler for dig, som dit rejsebureau kan hjælpe dig med. Det kan også være, at rejsebureauet skal tage højde for et handicap, hvorfor det også skal oplyses, inden du køber din rejse.

Har du aftalt med dit rejsebureau, at du får et værelse med havudsigt eller en ekstra opredning på værelset, er det vigtigt at tjekke, at det også står på fakturaen. Så er det nemlig en del af aftalegrundlaget, og hvis du ikke skulle få det aftalte, kan fakturaen dokumentere det.

6. Gennemlæs altid rejseplan, faktura og andet materiale, når du har købt din rejse

Selvom du har kigget alle dokumenterne igennem inden dit køb, er det en god idé at gå dem igennem igen, så snart du modtager dine rejsedokumenter, efter du har købt rejsen. Der kan have sneget sig fejl ind, og jo før du opdager dem, des nemmere er det for rejsebureauet at hjælpe dig med at rette dem.

7. Undersøg om du er ordenligt forsikret, inden du rejser

Danmarks Rejsebureau Forening anbefaler, at du tegner en privat rejseforsikring, inden du rejser. Dit rejsebureau kan hjælpe dig med, hvilke forsikringer du skal have. Det kan både variere efter, om du rejser inden for eller uden for Europa, samt hvilken type af rejse du skal på. F.eks. er det ekstra vigtigt, at din forsikring dækker hjemtransport, når du skal på skiferie, eller at du tegner en privat forsikring, hvis du befinder dig i et område, hvor du ikke kan modtage gratis behandling med det blå sygesikringskort.

Pr. 1. august 2014 blev den offentlige rejsesygesikring ændret, og det gule sygesikringskort kan ikke længere bruges i EU/EØS. I stedet skal du medbringe det blå EU-sygesikringskort, hvis dækningsområde er indskrænket i forhold til det gule kort.

8. Sørg for at pas, visum, vaccinationer og andre dokumenter er i orden, inden du rejser
Det er dit ansvar som rejsende, at du opfylder alle krav til pas, visum, vaccinationer og andre dokumenter som eksempelvis et ”pillepas” (dokumentation for at du har fået ordineret den medicin, du medtager på din rejse). spørg dit rejsebureau, hvis du er i tvivl.

Når du rejser

1. Medbring selv alle nødvendige dokumenter til rejsen

Det er vigtigt, at du husker at medbringe alle nødvendige dokumenter til rejsen. Dit rejsebureau kan hjælpe dig med at fortælle, hvilke dokumenter du skal medbringe.

2. Pak de mest livsnødvendige ting i håndbagagen

Det er vigtigt at pakke alle de vigtigste ting i sin håndbagage så som rejsedokumenter, pas, visum, penge, evt. medicin og hjælpemidler til særlige behov. Vær opmærksom på reglerne om, hvad der må medtages i håndbagagen, især reglerne om væsker (herunder makeup) er vigtige.

3. Mød op i lufthavnen i god tid før check-in

Det er dit eget ansvar at præsentere dig rettidig ved check-in-skranken. Det betyder altså, at du skal være færdig med check in SENEST på det tidspunkt, der står i billetten. Derfor anbefales det, at du møder op i god tid inden det tidspunkt, der står på billetten.

4. Sørg for at rejsebureauet kan få fat på dig under rejsen

Det er vigtigt, at rejsebureauet kan få fat på dig i tilfælde af, at der skulle opstå nogle ændringer i sidste øjeblik (flyændringer, vejrforhold mv.). Derfor er det en god idé at oplyse, hvordan man bedst kan træffes. Det kan være e-mail eller telefon, men det kan også være det sted, man opholder sig på sin rejse.

5. Husk at reklamere på stedet og til de rette instanser/personer

Hvis noget på rejsen ikke lever op til det, du har aftalt med rejsebureauet, er det vigtigt, at du med det samme reklamerer. Af dit rejsemateriale fremgår det, hvem du skal tage fat i. Såfremt du ikke reklamerer på stedet (og dermed giver rejsebureauet en mulighed for at afhjælpe problemet), risikerer du at miste retten til at klage, når du kommer hjem fra rejsen.

• rejseråd
  • rejser