Lisbet Dahl åbnede Bakken - se billederne

Pressemeddelelse   •   Mar 23, 2018 17:50 CET

Lisbeth Dahl drejer nøglen om i Dronningeporten og åbner officielt Bakkens 435. sæson.

Fredag eftermiddag slog Bakken Dronningeporten op til forlystelsesparkens 435. sæson og fik til åbningen assistance fra Cirkusrevyens Lisbet Dahl. Det blev en dag fyldt med frøer, med gøgl og fantastisk stemning, men det er også en helt særlig sæson, Bakken i år går i møde – i 2018 vil forlystelsesparken nemlig holde åbent i skolernes efterårsferie og i weekenderne op mod jul.

”Velkommen til et år, hvor vi glæder os meget over at gå fra udelukkende at være en forårs- og sommerpark til at være en sæsonpark, der har åbent i flere af de perioder, hvor vores gæster efterspørger det, vi som forlystelsespark kan tilbyde.”

Sådan åbnede administrerende direktør Nils-Erik Winther sin tale, da han med hjælp fra skuespiller og revychef for Cirkusrevyen Lisbet Dahl officielt åbnede Bakken.

”Bakken er med tiden blevet mit andet hjem - det er her, jeg hører hjemme,” sagde Lisbet Dahl og drejede nøglen om i den store hængelås.

At Lisbet hører til blandt både børn og barnlige sjæle stod klart, da hun spontant sammen med Pjerrot og flere små og store gæster hoppede op i Bakkens splinternye forlystelse ’Frøen’. Derefter prøvede hun kræfter med ’Kraftprøven’, men da hverken Lisbet, Pjerrot eller Bakkens direktør formåede at få den helt op at ringe, trådte tidligere kuglestøder og nuværende politiker Joachim B. Olsen under tilråb frem fra folkemængden og fik fyret op under hammeren.

Åbningsparaden på Bakken inkluderede også en tur i Bakkens gamle dame fra 1932, 'Rutschebanen'. Sidstnævnte var i selskab med Bakkens direktør Nils-Erik Winther og skuespiller-kollegaerne Henrik Lykkegaard og Niels Ellegaard fra Cirkusrevyen samt cirkusorkestret Come and see the Zirkus. Lisbet havde ellers ikke forceret Rutschebanen, siden de gamle vogntog stadig kørte, men det var et tiltrængt gensyn.

”Jeg elsker Rutschebanen, og jeg elsker Bakken. For mig er det en arbejdsplads, men mest af alt er Bakken for mig folkelighed og hygge, og så er det børnenes sted. For nylig blev jeg oldemor, og jeg glæder mig til igen at komme på Bakken sammen med et lille familiemedlem,” sagde Lisbet Dahl om sit tilhørsforhold til verdens ældste forlystelsespark.

Lisbet har samlet været 31 år i Cirkusrevyen og de seneste 16 som instruktør og revychef.

Kort om Bakkens nye aktiviteter i sæsonen 2018

• Bakkens ’afrikanske hjørne’ har i år fået et løft: ’Afrokopperne’ er omdannet til ’Kaffekopperne’, der står smukt i hvide og blå farver, mens børneforlystelsen ’Dumpo’ er erstattet af den helt nye forlystelse ’Frøen’, hvor hele familien kan være med og nyde en hoppetur. Til de spillegalde er der også kommet tre nye spil til Bakken i år.
  • Efterår på Bakken fra og med Kulturnatten fredag den 12. oktober til og med søndag den 21. oktober. I efterårsferien vil der være gratis underholdning med Onkel Reje på alle hverdage, der vil være høsttema med inddragelse af Dyrehaven og forskellige aktiviteter for børn, gang i forlystelserne mm. I Cirkusrevyens telt vil der være forestilling med Askepot som musical.
  • Jul på Bakken i weekenderne op mod jul fra og med fredag den 23. november til og med lørdag den 22. december. I åbningsweekenderne pyntes smukt op med lys, der vil være masser af julestemning, gløgg til ganen, julemænd, julemarked, åbne forlystelser og mulighed for julefrokost i Bakkens restauranter.

I Dyrehaven, midt i den grønne bøgeskov, ligger Bakken - verdens ældste forlystelsespark. Siden Kirsten Piil opdagede den helbredende kilde for mere end 400 år siden, har Bakken tiltrukket millioner af sommerglade gæster fra nær og fjern. I dag er Bakken den anden mest besøgte attraktion i Danmark med flere end 33 kørende forlystelser, spil, revy og et væld af spisesteder, der stadig drives af dedikerede teltholdere samt deres familier. Og fra 2018 holder Bakken som noget helt nyt også åbent for gæster hver dag i skolernes efterårsferie samt i weekenderne op mod jul. Besøgende betaler ikke for entré, ej heller for de mange gratis udendørs koncerter, for Pjerrots klassiske forestillinger eller for den gadegøgl, der altsammen er med at til skabe en stemning af folkelighed, tradition og fornyelse på Dyrehavsbakken.

Sæson 2018:  23. marts - 9. september / 12. oktober - 21. oktober / weekenderne op mod jul   #mitbakken

Bakken er hele Danmarks forlystelsespark, og sæson 2018 bliver ingen undtagelse. For første gang i sin 435 år lange historie udvider Bakken nemlig sæsonen til også at inkludere skolerens efterårsferie fra og med Kulturnatten fredag den 12. oktober samt weekenderne op mod jul fra og med fredag den 23. november. Som gæst på Bakken kan man opleve et bredt udbud af forlystelser, spisesteder og gratis underholdning og koncerter med tidens store popnavne, pigtrådskoncerter og tirsdagskoncerter. For de små er der lagt op til fest, når Onkel Reje, Hr. Skæg og de andre stjerner fra Ramasjang gæster Friluftsscenen sammen med årets stjernefrø fra X Factor og MGP. Traditionen tro byder vi også på Mester Jakel-teater, den altid krammeglade Kalle Kronhjort og Pjerrots hjertelige trylleforestillinger. Hele familien vil på Bakken kunne opleve gøgl og artisteri gennem samtlige åbningsperioder i sæsonen og er selvfølgelig også inviteret til sankthans ved Kildesøen med bål for både børn og voksne, båltaler og fyrværkeri. Som sædvanlig er der også nye forestillinger i Bakkens Hvile og i Cirkusrevyens klassiske cirkustelt, der i år også lægger teltdug til musicalen Askepot i efterårsferien.