E.ON og OK åbner Københavns første gas-tankstation

Pressemeddelelse   •   Nov 06, 2013 12:15 CET

Fra venstre: Adm. Direktør Jørgen Wisborg – OK , Københavns Teknik- og Miljøborgmester Ayfer Baykal og Adm. Driektør Tore Harritshøj – E.ON Danmark A/S

Tankstationen som ligger på Praghs Boulevard på Amager er den første i en række, som E.ON planlægger at åbne i samarbejde med benzinselskabet OK. En række virksomheder og organisationer står bag den fælles interesse i at afprøve og fremme biogas til transport, herunder også Trafikstyrelsen, Københavns Kommune, Scania og det Økologiske Råd. Projektet vil på længere sigt vise, hvordan biogas kan reducere CO2 udledningen fra transport betragteligt. For at styrke satsningen, har København Kommune allerede bestilt fire skraldebiler fra Scania og flere er på vej.

E.ONs engagement i omstillingen til en mere bæredygtig transportsektor i Danmark, er en del af E.ONs strategi ”Cleaner & Better”, ligesom den tilsvarende satsning på e-moblity.

”E.ON har stor erfaring med biogas til transport, ikke mindst fra Sverige. Biogas har et stort potentiale i Danmark, og vores satsning er en del af en bredere indsats for at mindske udledningen fra køretøjer. I større byer som København er naturgassen nemt tilgængelig, og det er derfor oplagt at udnytte det veludbyggede naturgasnet der til at distribuere energi til køretøjerne”, siger administrerende direktør i E.ON Danmark, Tore Harritshøj.

Mere information: Susanne Tolstrup, Kommunikationschef E.ON Danmark, mobil 3038 6112

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af verdens største privatejede energikoncerner. Vi er 80.000 medarbejdere, der beskæftiger os med forskellige former for energi. E.ON sælger gas, el og fjernvarme til erhvervskunder i Danmark – og som koncern er E.ON ledende aktør på de europæiske energibørser. E.ON omsætter for 700 mia. DKK og har på verdensplan ca. 35 millioner kunder. I Danmark ejer og drifter vi 55 lokale kraftvarmeværker, og i efteråret 2010 indviede vi en af verdens største vindmølleparker Rødsand 2 ved Rødby. I 2015 indvier E.ON efter planen et stort biogasproduktionsanlæg i samarbejde med Leverandørforeningen Sønderjysk Biogas a.m.b.a. Anlægget vil årligt producere 20 mio. m3 opgraderet biogas. Endvidere har vi aktiviteter indenfor gas til transport. 90 % af den energi E.ON producerer i Norden er CO2- neutral.