PensionDanmark investerer i tre af E.ONs amerikanske on-shore vindmølleparker

Pressemeddelelse   •   Okt 08, 2012 20:34 CEST

PensionDanmark har investeret i halvdelen af E.ONs tre amerikanske vindmølleparker i Texas og Pennsylvania. Investeringen supplerer PensionDanmarks investeringer i Anholt og Nysted havmølleparker.

”Det er vores første direkte investering i amerikanske vindmølleparker og vores første partnerskab med E.ON, der er et af verdens største energiselskaber. Investeringerne i vindmølleparkerne i Danmark og nu også USA sikrer et stabilt og sikkert afkast på niveau med aktier i mange år frem, så vores mål er at fortsætte med et  højt tempo i denne type investeringer,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Det er den tyske energikoncern E.ON’s første partnerskab med en institutionel investor.

”Aftalen er et væsentligt skridt i vores strategi for at skabe mere værdi for mindre kapital. Dette træk giver os mulighed for at realisere vores styrker inden for vedvarende energi og bidrager dermed til at transformere energisystemet. Aftalen viser, at vores energiinfrastruktur er meget attraktiv for investorer som PensionDanmark. Vi forventer flere aftaler som denne”, siger CFO Marcus Schenck, E.ON.

De amerikanske onshore-vindmølleparker er beliggende i Texas og Pennsylvania og indeholder teknologier fra Vestas, Siemens og General Electric. Vindmøllerne dækker 120.000 amerikanske husstandes årlige strømforbrug. El-produktionen fra parkerne er solgt til en række amerikanske forsyningsselskaber til en fast pris over de næste 15 år. E.ON bevarer en væsentlig ejerandel og vil stå for den daglige drift af parkerne.

Fakta om parkerne og transaktionen

Transaktionen omhandler tre vindmølleparker i USA:

• Papalote Creek I (Texas), 180 MW, 109 Vestas-møller, okt. 2009.
  • Papalote Creek II (Texas), 200 MW, 87 Siemens-møller, dec. 2010.
  • Stony Creek (Pennsylvania), 53 MW, 35 General Electric-møller, nov. 2009.

PensionDanmark erhverver halvdelen af ejerskabet til parkerne, mens E.ON varetager den daglige drift af parkerne. 90 pct. af strømmen er solgt til en fast pris (Power Purchase Agreements) med en restløbetid på 15 år. Parkerne leverer strøm til ca. 120.000 husstande.

Pension Danmark

PensionDanmark er ejet af arbejdsmarkedets organisationer – fagforbund og arbejdsgiverorganisationer. PensionDanmark administrerer overenskomst- og virksomhedsaftalte arbejdsmarkedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for tilsammen 12 fagforbund og 37 arbejdsgiverforeninger med i alt 618.000 medlemmer. Medlemmerne er beskæftiget i 23.000 private og offentlige virksomheder.

E.ON

E.ON koncernen er et af verdens største energiselskaber med aktiviteter i Europa, Rusland og USA. E.ON har omkring 79.000 ansatte og omsatte i 2011 for ca. 842 mia. kr. I Danmark ejer og drifter E.ON 55 lokale kraftvarmeværker. Endvidere sælger vi gas og el til danske virksomheder. I efteråret 2010 indviede vi en af verdens største vindmølleparker Rødsand 2 ved Rødby. De 90 vindmøller producerer strøm nok til at forsyne 200.000 husstande med klimaneutral energi. På den måde spares miljøet for 700.000 tons CO2 om året. Ved årsskiftet 2014/15 indvier E.ON et stort biogasproduktionsanlæg i samarbejde med Sønderjysk Landboforening. Anlægget vil årligt producere 20 mio. m3 opgraderet biogas, der resulterer i en CO2 reduktion på 51.000 tons. 90 % af den energi E.ON producerer i Norden er CO2-neutral.