Redaktør på nyt medie: Du er allerede bagud med digitaliseringen

Nyhed   •   Feb 03, 2017 07:30 CET

Digital transformation er på dagsordenen, når ledelsen mødes i de fleste danske virksomheder – og det er ikke et sekund for sent, siger redaktør på det nye digitaliseringsmedie, TransformationTools.

"Der er ingen tvivl om, at det er på tide at komme i gang. I en undersøgelse lavet af Dell sidst i 2016 indrømmer halvdelen af topledere, at de ikke ved, hvordan deres industri ser ud om 3 år. Kun 5% af virksomheder kan klassificeres som digitale ledere i deres industri og hele 6 af 10 lever ikke op til kundernes vigtigste krav. Så medmindre du vil lade konkurrenterne sætte tempoet, så er det nu," siger Søren Tang, redaktør på TransformationTools.

TransformationTools er et nyt medie, skabt for at sætte fokus på digitale muligheder og trusler for danske virksomheder i detailhandlen og produktionsindustrien. Ideen er at inspirere top- og mellemledere i erhvervslivet og give dem værktøjerne til at sætte den digitale transformation på dagsordenen.

"Vi ved, at digitalisering virker. Vestas sparer penge, både for sig selv og for kunderne, og har branchens højeste oppetid, fordi de udnytter mulighederne i at kombinere sensorer og avanceret analyse. Amazon har væltet alle konkurrenter af pinden ved at anvende data. Datadrevne virksomheder out-performer konkurrenterne på alle parametre. Salg, kundetilfredshed, produktivitet, medarbejdertilfredshed og sikkerhed. Det sker ikke om 10 år. Det er allerede sket," forklarer Søren Tang.

Topledelsen skal tage ansvar for digitaliseringen
Siden IT kom på dagsordenen i det danske erhvervsliv, dengang under navnet EDB, har den it-ansvarlige eller afdelingen siddet med ansvaret for de digitale tiltag. Men det er ikke længere godt nok, siger Søren Tang.

"I gamle dage var it programmer, der gjorde hverdagen nemmere. En hurtigere lommeregner, en bedre skrivemaskine og en nemmere måde at omdele post. I dag er it din forretningsmodel. Når kunder bestiller over nettet. Når du planlægger projekter eller ugens varekøb, eller når ledelsen planlægger fremtiden på baggrund af dataanalyser. Og i morgen? Der er it en del af dine produkter. Om det så er i fremstillingen, servicen eller integreret i selve varen. IT er ikke længere bare en afdeling – det er grundlaget for hele din forretning. Så it skal ud af it-afdelingen og ind på bestyrelses- og direktionsmødet."

Derfor er det også helt forkert, når en ikke-it-kyndig direktion uddelegerer ansvaret for it-innovationen til CIO'en. For dermed uddelegerer du reelt virksomhedens fremtid, mener Søren Tang:

"Du behøver ikke være ekspert – men som leder i en virksomhed i 2017 er digitalisering måske det vigtigste, strategiske værktøj, når du vil sætte retning for fremtiden. Og det kræver commitment helt i toppen. Det kræver forandringsledelse – og det er ikke CIO'ens job eller spidskompetence. Det er topledelsens. Og det stiller høje krav til din viden om, hvordan du kan anvende teknologien i din branche."

Digitalisering afhænger af din branche – og dit fokus
Det er netop her, den nye platform ifølge Søren Tang vil forsøge at gøre en forskel. Ved at hjælpe mellem- og topledelsen i produktionsindustrien og detailhandlen med at opnå indsigt og starte rejsen.

"Vi fokuserer på dybdegående artikler om den digitale udvikling, der helt specifikt griber ind i vores fokusbrancher: Produktion og Detailhandel. Der findes rigtigt dygtige journalister og medier, der skriver om nyheder og nye, teknologiske produkter. Men der vi kan gøre en forskel, er ved at tage spadestikket dybere på nogle få, udvalgte områder, som hvilke udfordringer, der møder virksomheder med datadreven produktion eller hvordan detailhandlen kan decentralisere deres webhandel, så vores læsere får konkrete råd om og inspiration til, hvordan de skaber værdi for virksomheden og deres kunder," slutter Søren Tang.

Om TransformationTools.dk
TransformationTools.dk leverer dybdegående artikler til produktionsindustrien og detailhandlen. TransformationTools er sponseret af EG A/S, men de enkelte artikler er redigeret ud fra journalistiske principper og afspejler ikke nødvendigvis koncernens holdninger.

TransformationTools er skabt for at bidrage konstruktivt til, at ledere lykkes med at øge takten i virksomheders digitale transformation. Sitet tilbyder nyttig viden, praktiske værktøjer og relevante kontakter, så risikoen går ned og gevinstrealiseringen går op, mens den digitale forandring forankres i organisationen.

Du er altid velkommen til at redaktør Søren Tang på stang@transformationtools.dk, hvis du har spørgsmål, kommentarer eller ideer til emner, som skal behandles på platformen.