Tabletten er den nye kogebog

Seks ud af ti danskere finder helst opskrifterne på nettet når de laver mad i køkkenet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov.

Det er ikke længere kogebøgerne vi griber til, når vi står ved gryderne. Mobil, tablet og PC er blevet danskernes vigtigste kilde til madopskrifter i køkkenet.

I en ny spørgeundersøgelse svarer 62 procent, at de oftest finder opskrifter på nettet når de laver mad i køkkenet. Kun 27 procent foretrækker kogebøger. Blandt personer i alderen 18-34 år vælger 70 procent skærm frem for papir, viser undersøgelsen som YouGov har lavet for Elgiganten.

– Undersøgelsen bekræfter det, som vi selv gik og fornemmede. På nettet eller i apps finder man opskrifterne hurtigt, og tabletten ligger aldrig langt væk. Folk vil prøve nye retter, som de ser i madprogrammer på TV, og så nytter det sjældent at lede i gamle kogebøger efter den rigtige opskrift, siger køkkenansvarlig Jenny Nordendahl i Elgiganten.

Karolines Køkken: Danskerne finder opskrifter på nettet

Også hos Arla, der under navnet Karolines Køkken, driver en af Danmarks største sites med opskrifter, er meldingen klar. Danskerne er blevet særdeles glade for at finde opskrifter på nettet og især fra mobile enheder som tablet og smartphone.

"Vi ser en stærkt stigende tendens til at opskrifterne fra Karolines Køkken bliver fundet via mobile enheder, ikke mindst efter kl. 16, hvor besøg fra tablets er helt oppe på 45 %. Tendensen skyldes selvfølgelig, at tablets bliver mere og mere almindelige, men vi tror også, at mange forbrugere oplever, at tabletten er virkelig praktisk at have med i køkkenet samtidig med, at man laver mad,” siger Rikke Mandsholm, Public Relations Manager i Arla.

Hun fortæller, at Arla netop på grund af den stigende interesse for at finde opskrifter på tablet, også har besluttet at gøre siden med opskrifter endnu bedre til tablets og smartphones indenfor de næste par måneder.

Masser af tablet-udstyr til køkkenet

Når så godt som alle har en tablet i dag – og mange altså bruger dem som digitale kogebøger – så ønsker køkkenproducenterne også i stigende grad at tilpasse sig for brug af dem i madlavningen. Køkkenet, som Elgiganten sælger, har for eksempel søjler med strømudtag på bordet.

I tillæg findes der masser af ekstraudstyr, der vil forvandle tabletten til en god makker i køkkenet.

– Løsninger som holder tabletten i ansigtshøjde i køkkenet er på fuld fart frem. Holderne kommer med tilhørende pen, som gør at man slipper for at smudse skærmen til. Jeg er overbevist om at den slags udstyr kommer til at sælge som varmt brød i fremtiden, spår køkkenansvarlig Jenny Nordendahl i Elgiganten.

FAKTA:

• Ifølge en undersøgelse YouGov har lavet for Elgiganten, opgiver 62 procent at de oftest finder opskrifter på nettet (tablet/PC/mobil) når de laver mad i køkkenet. 27 procent finder oftest opskrifter i kogebøger og 11 procent finder dem andre steder.

• Data, Telekommunikation, IT

• forbrugerelektronik
  • elektronik
  • elprodukter
  • køkken
  • kogebog
  • madlavning
  • opskrift
  • tablet
  • inspiration til køkken

Elgiganten er en af Danmarks førende varehuskæder indenfor mærkevare-produkter i hjemme-elektronik og hårde/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag ca. 1.700 medarbejdere fordelt på 29 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Elgiganten A/S omsatte i regnskabsåret 2012-13 for i alt 5,1 milliarder danske kroner. Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2012/13 omsatte for i alt 26 milliarder norske kroner. Der er i Norden i alt 289 varehuse og ca. 7000 medarbejdere. Alle nordiske varehuse forsynes fra det 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af britiske Dixons Retail (DXNS)