Gå til indhold
Engcons nye kraftfulde tiltrotator EC233 i serieproduktion  – den trofaste EC30 pensioneres

Pressemeddelelse -

Engcons nye kraftfulde tiltrotator EC233 i serieproduktion – den trofaste EC30 pensioneres

Engcon meddeler, at serieproduktionen af EC233 – et af markedets mest kraftfulde tiltrotator til gravemaskiner på op til 33 tons – nu er i fuld gang. Ifølge Engcon har alle test været succesfulde. EC233 erstatter dermed den trofaste EC30, som har været med siden midten af 90'erne.

– Alt fra de første prototypetest til serieproduktionen er gået rigtig godt," siger Fredrik Jonsson, udviklingschef hos Engcon.

Fredrik Jonsson fortæller, at det oprindelig handlede om såkaldte "destruktionstest", hvor både ramme og beslag udsættes for overbelastning i et laboratoriemiljø og derefter på store maskiner. Jonsson forklarer, hvordan det foregår:

– Vi begynder altid med at spænde vores testprodukter fast i en kraftig hydraulisk rig, hvor vi med kontrolleret kraft virkelig overbelaster dem. Det giver os et meget godt billede af, hvis der er nogle konstruktionsfejl.

Afsluttende test i virkelige omgivelser
Når laboratorietestene er færdige, sendes en række prototyper ud på meget store gravemaskiner, så vi i virkelige omgivelser kan se, hvordan alt fungerer.

– Selv om vi overbelaster i et laboratoriemiljø, sker der helt andre ting på de forskellige arbejdspladser. Det er alt fra skiftende temperaturer til et uendeligt antal forskellige belastninger, som ikke kan simuleres," siger Fredrik Jonsson.

Serielevering på de nordiske markeder er allerede i fuld gang, og i juni frigives EC233 på de øvrige markeder.

Fakta om EC233:

Til maskiner på mellem 24-33 tons

Tiltvinkel +- 45 grader

Maks. brydemoment 340 kNm

Standardudstyret med centralsmøring, slangebrudsventiler på tiltcylindre

Forberedt til EC-Oil automatisk olietilkobling

Standardhurtigskift QS70 & QS80 med eller uden gribeklo

engcon er verdens førende producent af tiltrotatorer (håndledsfunktion til gravemaskiner) og tilhørende redskaber, som øger gravemaskiners fleksibilitet, præcision og sikkerhed. Med viden, engagement og et højt serviceniveau skaber vi succes for vores kunder.

engcon er en større koncern bestående af moderselskabet engcon Holding AB med sæde i Strömsund i Sverige, og derudover 9 salgsselskaber på de respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland, Frankrig, Holland og Nordamerika (USA og Canada). Ansvarlig for de øvrige markeder er engcon International. engcon-gruppen omsatte i 2016 for ca. 780 mio. SEK med ca. 200 medarbejdere. www.engcon.com

Om engcon

engcon er en førende global producent af tiltrotatorer og tilhørende redskaber, som øger gravemaskiners effektivitet, fleksibilitet, sikkerhed og bæredygtighed. Under vores eget mærke tilbyder vi et unikt tiltrotatorsystem, der omdanner gravemaskinen til en redskabsbærer, der kan erstatte andre maskiner. Vi møder markedet gennem vores lokale salgsselskaber og et etableret netværk af forhandlere verden over.