Østjyder handler mest på smartphone

Østjyderne er de danskere, der er mest med på noderne, når det kommer til de nye mobile platforme. En ny undersøgelse viser, at mere end hver sjette østjyde ofte køber produkter via smartphone – og mere end hver tiende handler ofte på tablet-pc’en.

17 pct. af østjyderne benytter typisk deres smartphone, når de shopper på nettet. Dermed giver fynboernes smartphone-forbrug baghjul til resten af landet. For hele Danmark er tallet nemlig 12 pct., mens det for de ellers smartphone-glade københavnerne er 14 pct.

Også når det kommer til iPads og andre tablets, er østjyderne i front. 11 pct. bruger typisk deres tablet til at handle på nettet. Det er flere end i resten af landet, hvor tallet kun er 8 pct.

Dermed er østjyderne blandt de mest mobile danskere, når det kommer til shopping på nettet.

”Det understreger med al tydelighed, hvor vigtigt det er, at virksomhederne er nemme at finde online, inklusive det mobile internet. Nettet kan rumme uendeligt mange købere, men hvis de skal finde vej til lige din butik, er det ekstremt vigtigt, at du afsætter ressourcerne til at gøre den søgbar på nettet og sørger for, at den også er synlig og let tilgængelig for de, der bruger smartphones. Der er så meget købelyst på nettet, at det er lidt af en brændt chance, hvis man ikke griber muligheden,” siger Stefan Kercza, adm. direktør hos Eniro Danmark.

Undersøgelsen er foretaget af Epinion på vegne af Eniro Danmark.

• Kunst, kultur, underholdning

• stefan kercza