Analyse: Internettet ændrer vores forbrugsvaner

Pressemeddelelse   •   Okt 18, 2012 07:00 CEST

Internettet spiller en større og større rolle for danskernes forbrug. Vi køber varer for op mod 50 milliarder kroner på nettet hvert år, men allerede før beslutningen om et køb træffes, konsulterer vi internettet flittigt. Det viser en omfattende kortlægning af danskernes søge- og købsadfærd på nettet, som Epinion har foretaget for Eniro Danmark. Her svarer hele 95 procent, at de søger informationer om produkter, de overvejer at købe, inden de beslutter sig for et eventuelt køb.

Vi søger oftest oplysninger om priser. Det tjekker 93 procent, før de køber, mens 77 procent søger uddybende information om den vare, de overvejer at købe. Samtidig viser undersøgelsen, at mange forbrugere benytter sig af såkaldte ’peers’ – brugeranmeldelser på nettet.

Butikstyper og varer forsvinder fra bybilledet
97 procent tyr til Google, når de skal finde informationen, mens 66 procent bruger butikkernes egne hjemmesider og 36 procent Krak.dk.  83 procent af danskerne mener, at søgemaskiner er en god hjælp til at beslutte, både hvilket produkt de vil købe, og hvor de vil købe det.

”Vi kan se, at de varer, vi køber hyppigst på nettet, nærmest er ved at forsvinde fra de fysiske butikshylder. Det gælder f.eks. bøger, film og musik, som vi storshopper online. Og den tendens vil efter alt at dømme fortsætte med flere og flere varegrupper i de kommende år,” siger Stefan Kercza, der er adm. direktør i Eniro Danmark.

Offline butikker taber kampen om fremtidens kunder
Han peger på, at internettet er med til at ændre vores forbrugsvaner, fordi vi får adgang til en ny grad af overskuelighed og gennemsigtighed i forhold til priser og forhandlere. Og det kan betyde, at det bliver sværere og sværere for de butiksdrivende at fastholde deres stamkunder.

”Moderne forbrugere er troløse. Er de ude efter en bestemt vare, som de kan få nemmere eller billigere et andet sted, køber de den der. Det understreger med al tydelighed, hvor centralt det er for detailhandlen at være synlige og søgbare på nettet. Dem, der ikke er til stede her, vil kort sagt tabe kampen om fremtidens kunder,” siger Stefan Kercza.

De varegrupper, vi oftest gransker nærmere på nettet før køb er ”elektronik og hårde hvidevarer” (93 pct.) og ”rejser og oplevelser” (91 pct.). To ud af tre danskere forventer, at de inden for det næste år i højere grad vil søge informationer om produkter online.

2.009 repræsentativt udvalgte danskere har deltaget i undersøgelsen. Rapporten kan rekvireres i sin fulde længde hos Eniro Danmark.

Eniro er Nordens største lokale søgevirksomhed. Både forbrugere og virksomheder kan benytte Eniros medier til nemt at finde ud af, hvor de kan købe produkter og services, uanset om de søger via internettet, telefonbøger eller mobiltelefonen. Med hjælp fra Eniro kan annoncører aktivt markedsføre sig over for købeklare forbrugere og virksomheder, finde nye kunder og øge deres salg.

Eniro har ca. 3.500 ansatte i Norden og Polen. Eniro har været noteret på OMX Nordic Exchange Stockholm siden 2000 og har hovedsæde i Stockholm.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 430 ansatte.

Læs mere på www.eniro.com.