Brugeranmeldelser er potentiel guldgrube for små og mellemstore virksomheder

Pressemeddelelse   •   Aug 31, 2015 07:00 CEST

Danskerne anmelder virksomheder, produkter og serviceydelser på internettet som aldrig før, og det mærker virksomhederne. I en ny lederundersøgelse foretaget blandt 831 små og mellemstore virksomheder svarer knap hver fjerde, at de har erfaring med kunder, der anmelder virksomheden på diverse sociale medier. Ser man specifikt på B2C-virksomheder, gælder det for hele fire ud af ti virksomheder.

Brug viden om kunderne til at skærpe annoncering og markedsføring
Eniro Danmark har gennem flere år arbejdet med brugeranmeldelser – bl.a. gennem søgetjenesten Krak, hvor brugerne kan anmelde de virksomheder, de finder på tjenesten. Disse erfaringer har givet Eniro et indblik i, hvilke muligheder brugeranmeldelser giver SMV’erne.

”En stor del af de virksomheder, der kender til anmeldelser på nettet, arbejder aktivt med dem. De bruger dem til at samle viden om kundernes opfattelse af virksomheden og virksomhedens produkter og til at gå i dialog med kunderne og udbedre eventuelle negative oplevelser,” siger Allan Jakobsen, der er adm. direktør i Eniro Danmark.

Han peger på tal fra undersøgelsen, der viser, at flere af de små og mellemstore virksomheder er godt i gang med at udnytte potentialet i feedback fra brugerne på hjemmesider og sociale medier. 38 procent af SMV’erne bruger anmeldelserne til at indsamle viden om, hvad kunderne mener om virksomheden, 38 procent går i dialog med kunderne og forsøger at udbedre eventuelle negative oplevelser, og endelig bruger 23 procent anmeldelserne som inspiration til produktudvikling. De tal så Allan Jakobsen dog gerne blev endnu højere, da der ofte er tale om værdifuld kundeindsigt:

”Brugeranmeldelser på tværs af hjemmesider og sociale medier er ofte en guldgrube af nyttig, gratis viden om dine kunder. Du kan bruge dem til at målrette den overordnede marketingindsats, men altså også til at lade dig inspirere til ændringer i forretningsgange eller ligefrem udvikle nye tiltag og produkter baseret på kundernes oplevelser,” siger han og tilføjer, at gode anmeldelser også kan bruges som såkaldte ”testimonials”, fx på virksomhedens hjemmeside eller i markedsføringen.

Ifølge Eniro Danmark behøver en mindre god brugeranmeldelse ikke at skræmme nye kunder væk, så længe den bliver håndteret fornuftigt fra virksomhedens side. Derfor lyder rådet at svare sagligt på alle negative brugeranmeldelser og eksempelvis opfordre kunden til at tage direkte kontakt, hvis der stadig er noget, der skal afklares mellem virksomheden og kunden.

Fakta fra undersøgelsen

• 23 procent har erfaring med brugere eller kunder, der anmelder virksomheden på sociale medier (fx Trustpilot, Facebook eller Yelp).
  • Blandt B2C-virksomheder har 41 procent erfaring med brugere eller kunder, der anmelder virksomheden på sociale medier. Blandt B2B-virksomhederne har kun 15 procent erfaring med brugeranmeldelser.
  • Størstedelen af virksomhederne, der har erfaring med brugeranmeldelser, arbejder aktivt med dem:
  • 38 procent svarer, at de går i dialog med kunderne og forsøger at udbedre eventuelle negative oplevelser.
  • 38 procent bruger brugeranmeldelser til at indsamle viden om, hvad kunderne mener om virksomheden.
  • 23 procent bruger brugeranmeldelser som inspiration til nye produkter.
  • 16 procent bruger brugeranmeldelser som ’testimonials’ i andre sammenhænge.
  • 15 procent forsøger aktivt at få kunder til at anmelde virksomheden, når de har købt noget.
  • 19 procent af de virksomheder, der har erfaring med brugeranmeldelser, svarer, at de ikke arbejder aktivt med dem.

Om analysen
Analysen er baseret på 831 webinterview med danske ledere og topledere i mikro-, små- og mellemstore private virksomhed­er. Interviewene er foretaget via Userneeds’ lederpanel i perioden fra den 15. maj til den 28. maj 2015. De er gennemført med henblik på at opnå en repræsentativ fordeling på landsdel og branche. Det er tredje år i træk, at Eniro Danmark gennemfører ”SMV-analysen”.

Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 2.100 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2014 var Eniros omsætning på 3.002 mio. SEK, og EBITDA var 631 mio. SEK. Over 90 procent af Eniro-gruppens annonceomsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 260 ansatte.