Danskerne krakker krudt og kager

Pressemeddelelse   •   Dec 22, 2013 10:53 CET

Fyrværkeri og bagerforretninger er blandt danskernes mest brugte søgeord i december, mens vores nordiske naboer søger efter juletræer. Det viser ny søgestatistik fra Krak.

Vi planlægger nytårsbraget langt før, vi overhovedet har overstået julen, og i december skal der helst masser af sødt på bordet. Det er det billede, man får af danskerne, hvis man kigger på listen over de søgeord, der topper på Krak i december sammenlignet med november. Øverst på listen over søgeord ligger fyrværkeri og bagerforretninger nemlig, men også nytårsmenuen ligger højt på listen.

”Tallene afspejler at danskerne går meget op i nytårsaften og giver den gas med både fyrværkeri og en god nytårsmenu. Derudover er det jo kun fra 1. december, at man må sælge fyrværkeri til private” siger Stefan Kercza, administrerende direktør hos Eniro Danmark, der bl.a. står bag landets to største lokale søgetjenester, Krak og De Gule Sider. Han bemærker også at 60 procent af søgningerne foretaget i december er lokale.

”Selvom danskerne er nogle af dem der handler allermest på nettet, bruges Krak også i høj grad også til at finde frem til de lokale forhandlere,” siger han.

Vores nordiske naboer søger juletræer

Hos vores nordiske naboer er fyrværkeri derimod slet ikke med i top ti over søgeord, der stiger i december. Her er man mere optaget af, hvor man kan skaffe en af de mest essentielle genstande til juleaften – juletræet. I både Sverige og Norge er det det søgeord, der stiger mest i december, mens det i Danmark ligger på en tredjeplads.

Årets julegavehits: Fodbehandlinger og designervarer fra Marc Jacobs

Og så bemærker Stefan Kerza en anden sjov tendens i statistikken:

”I top ti over søgeord, der topper i december finder man også fodbehandling og designermærket Marc Jacobs. Det kan måske sige noget om, hvilke gaver, der kommer til at ligge under træet juleaften,” siger han.

Søgninger som trender mest i december i Danmark

1. Fyrværkeri
  2. Bagerforretninger
  3. Juletræer
  4. Fodbehandling
  5. Nytårsmenu
  6. Marc Jacobs
  7. Træfældning
  8. Slamsugning
  9. Transportfirmaer
  10. Vinduespudsere

Søgninger som trender mest i december i Sverige

1. Juletræer
  2. Lægehus
  3. Snerydning
  4. Trykkerier
  5. Legetøj
  6. Systembolaget
  7. Bilsyn
  8. Trævarer
  9. Boligformidling
  10. Juletallerken

Søgninger som trender mest i december i Norge

1. Juletræer
  2. Kitchen (butikskæde med køkkenartikler)
  3. Fotobutik
  4. Parfumeri
  5. Norwegian
  6. Aces shops (butikskæde med kosmetik)
  7. Mester Grønn (blomsterbutik)
  8. Glassmagasinet (storcenter)
  9. Snerydning
  10. Sport1

*Tallene bygger på søgninger på Krak.dk, Eniro.se og gulesider.no i december sammenlignet med de sidste to uger af november.

Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 3.000 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. Mere end 80 procent af Eniro-gruppens omsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 430 ansatte.