Søgetendens: Danskerne skruer op for sporten efter ferien

Mange danskere synes måske, at de har ligget lidt for længe i hængekøjen og spist for mange grillbøffer i løbet af sommerferien. I hvert fald vælger de tilsyneladende at skyde et mere aktivt efterår i gang ved at skifte strandstolen ud med sportstrøjen. Den nyeste søgestatistik fra Krak viser, at mobile søgninger på idrætsanlæg er steget med intet mindre end 419 procent fra juli til august. Statistikken peger også på, at danskerne har brugt meget tid på enten at se fodbold eller selv trække i fodboldstøvlerne – i løbet af måneden er der ekstra mange, der har søgt efter deres lokale stadion.

Julefrokosten planlægges i god tid
Kraks søgestatistik tyder samtidig på, at danskerne allerede er i gang med at planlægge årets mange julefrokoster. Det viser sig blandt andet ved, at julefrokoster ligger i søgestatistikkens top tre med en stigning på 294 procent. Koncernchef hos Eniro Stefan Kercza forklarer, at der er en god grund til, at julefrokost rimer på sensommer.

”Statistikken viser, at de fleste danskere er ved at ryste ferien af sig og nu går i gang med at planlægge den sidste del af året. Folk har fået slappet af og føler trang til at røre sig og dyrke sport. Virksomhederne er også for alvor startet op igen, og derfor søger de efter steder i lokalområdet, hvor de kan afholde firmaets julefrokost. Der er mange, som har fundet ud af, at internettet er et godt sted at søge efter lokal information – hvad enten det drejer sig om det nærmeste idrætsanlæg eller et velegnet festlokale,” siger Stefan Kercza, der er koncernchef hos Eniro, som blandt andet står bag Krak, som er landets største lokale søgetjeneste.

Søgeord, der trender på Krak i august (søgninger på alle enheder)
1. Sason
2. Mitsubishi
3. Julefrokoster
4. Grøndalscentret
5. Idrætsanlæg
6. Kulturhus
7. Fodbold
8. Entreprenørarbejde
9. Fælledparken
10. Stadion

Søgeord, der trender på Krak i august (søgninger på mobile enheder)
1. Gymnasier
2. Idrætsanlæg
3. Grøndalscentret
4. Rensningsanlæg
5. Mitsubishi
6. Kop Kande
7. Sason
8. Tandpleje
9. Stadion
10. Fodbold

*Data er renset for søgninger på specifikke telefonnumre samt Kraks egne tjenester, f.eks. rutebeskrivelse, vejviser og krakkort.

• app
  • kort
  • stefan kercza

Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 2.800 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2013 var Eniros omsætning på 3.660 mio. SEK. Mere end 80 procent af Eniro-gruppens omsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 350 ansatte.