Søgetendens: Der skal kød på grillen

Med 241 solskinstimer lå april 2015 langt over gennemsnittet for sol i årets fjerde måned, og det har forståeligt nok fået mange danskere i forårshumør. I den seneste statistik fra Danmarks største søgetjeneste, Krak, ligger slagterbutikker, cykelsmede og plæneklipperservice højt på listen over trendende søgninger, hvilket tyder på, at grillen blev hevet frem, cyklen fik en forårsoverhaling og græsset ligeså.

”Søgetrends på Krak afspejler generelt de skiftende årstider, hvilket vi også ser i april, hvor det er helt tydeligt, at foråret for alvor er over os. Der er fuld gang i arbejdet med at få nabolagets flotteste græsplæne, og med søgninger efter cykelsmed og hjulskift er både cykel og bil vist også gjort forårsklar,” siger Allan Jakobsen, som er administrerende direktør i Eniro Danmark, der står bag Krak.

Og så fik de solrige forårsdage danskerne i ishumør. Søgninger efter det nærmeste ishus steg således med 197 procent i forhold til marts måned.

Krak, top 10 trendende søgeord, alle søgninger, april 2015

8. Himmelbjerget
9. Granit
10. Café

*Data er renset for søgninger på specifikke telefonnumre samt Kraks egne tjenester, fx rutebeskrivelse, kort og vejviser.

• søgetrends
  • allan jakobsen
  • forår
  • grill

Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 2.100 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2014 var Eniros omsætning på 3.002 mio. SEK, og EBITDA var 631 mio. SEK. Over 90 procent af Eniro-gruppens annonceomsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 260 ansatte.