Søgetendens: Forårskåde danskere søger efter spraytan og swingerklubber

Pressemeddelelse   •   Maj 08, 2014 10:00 CEST

Om det er forårskådhed, der har gjort danskerne søgelystne i forårsvarmen, eller om det er trang til adspredelse i hverdagen, der har skruet op for danskernes interesse for swingerklubber, er ikke til at vide. Ikke desto mindre viser Kraks søgestatistik fra april måned, at mobile søgninger på swingerklubber er vokset med hele 544 procent fra marts til april. Listen afslører også, at danskerne i april måned brugte tid på personlig pleje med søgninger på den lokale spraytan-behandler eller frisør.

Landbrugssæsonen skudt i gang
Ud fra søgestatistikken fra Krak tyder det også på, at landmændene for alvor har skudt sæsonen i gang. Korn og foderstoffer er nemlig også at finde i søgestatistikkens top ti. Og selvom det ikke er søgeord, der traditionelt hitter på Kraks søgestatisk, overrasker det ikke administrerende direktør hos Stefan Kercza, at netop disse søgeord er rykket op på listen.

”Statistikken bekræfter, at søgemønstrene på Krak i høj grad ændrer sig efter årstiderne. I april måned er det fx landmændene, der har skruet op for bestemte typer indkøb, husejere, der er i fuld gang med renovering og haveprojekter, samt danskere, der trænger til forårspleje med besøg hos frisør eller spraytan-behandler. I dag konsulterer 85 procent af danskerne internettet forud for et køb. Dermed har flere fundet ud af, at internettet er en hurtig genvej til information om alt fra pris og aktuelle tilbud, til hvor produktet kan købes i nærheden af dem,” siger Stefan Kercza, administrerende direktør hos Eniro Danmark, der bl.a. står bag landets største lokale søgetjeneste, Krak.

Søgeord, der trender i april (søgninger på mobile enheder)
1. Byggefirmaer
2. Hår frisør
3. Swingerklub
4. Skrotbil
5. Kro
6. Spraytan
7. Haveservice
8. Land & Fritid
9. Gårdbutikker
10. Legoland

Søgeord, der trender i april (søgninger på alle enheder)
1. Korn og foderstoffer
2. Dyreartikler
3. Arkitekt
4. Elektrikere
5. Bestil en taxa
6. Bones
7. Gartneri
8. Blockbuster
9. Spraytan
10. Slagtere

* Data er renset for søgninger på specifikke telefonnumre samt Kraks egne tjenester, f.eks. rutebeskrivelse, vejviser og krakkort.

Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 2.800 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2013 var Eniros omsætning på 3.660 mio. SEK. Mere end 80 procent af Eniro-gruppens omsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 400 ansatte.