Søgetendens: Jensen’s Bøfhus topper søgestatistik

Når kritikken bølger ind over virksomheder og erhvervspersoner, får det samtidig danskerne til at strømme til tastaturet. Mange er tilsyneladende nysgerrige efter finde ud af mere om dem, som shitstormen rammer. Det er sagen om Jensen’s Bøfhus et godt eksempel på. I sidste måned lå restaurantkæden nemlig øverst på listen over de mest søgte virksomheder i Danmark. Det viser den nyeste statistik fra søgetjenesten Proff, der samler informationer om alle registrerede virksomheder herhjemme. Fra august til september steg antallet af søgninger på Jensen’s Bøfhus med intet mindre end 2.252 procent. Samtidig kom Palle Skov Jensen, der er manden bag restaurant­kæden, ind på top fem over månedens mest søgte erhvervspersoner.

”Med Proff kan man få adgang til oplysninger om danske virksomheder og erhvervspersoner inden for alle brancher. Den massive kritik af Jensen’s Bøfhus har tydeligvis gjort mange danskere interesserede i at tjekke restaurantkædens ledelse og finansielle nøgletal ud. I det hele taget er det ofte virksomheder og personer, der bliver omtalt i medierne, som folk er interesserede i at se efter i kortene. De bruger Proff til at få et nemt og hurtigt overblik over, hvordan en virksomhed klarer sig, eller hvilke relationer, netværk og firmaer en bestemt person er involveret i,” siger Brian Giovanni Pedersen, der er produktchef for Financial Search & B2B hos Eniro Danmark.

Ulykker vækker danskernes nysgerrighed
Personen i toppen af statistikken er dog erhvervsmanden Michael Henriksen, der sammen med tre andre omkom i et helikopterstyrt mellem Sjælland og Samsø i begyndelsen af september. Den tragiske ulykke har også givet Michael Henriksens koncern, MH Gruppen, og hans virksomhed City Container placeringer øverst på listen over de mest søgte virksomheder. Således ligger MH Gruppen på en fjerdeplads, og City Container indtager andenpladsen med en stigning i antallet af søgninger på 1.248 procent.

Også skandaleombruste personer kan tiltrække meget stor interesse. Rigmanden Karsten Ree, der tidligere var ejer af Den Blå Avis, blev i slutningen af august sigtet for menneskehandel, og danskerne kvitterede for anklagen ved at søge ham ind på en tredjeplads på listen over de mest søgte erhvervspersoner.

Top fem over de mest søgte virksomheder på Proff i september 2014
1. Jensen’s Bøfhus
2. City Container
3. Lego
4. MH Gruppen
5. Mærsk

Top fem over de mest søgte personer på Proff i september 2014
1. Michael Henriksen
2. Mick Hansen
3. Karsten Ree
4. Magnus Kjøller
5. Palle Skov Jensen

• Erhverv

• proff
  • jensens bøfhus
  • søgestatistik
  • michael henriksen
  • nøgletal
  • virksomhedsoplysninger

Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 2.800 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2013 var Eniros omsætning på 3.660 mio. SEK. Mere end 80 procent af Eniro-gruppens omsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 350 ansatte.