Størst andel af virksomheder med overskud i jyske kommuner

Analysen er foretaget af Spar Nord på baggrund af data fra erhvervsdatabasen Proff.dk og omhandler regnskabsdata for de virksomheder, der foreløbig har rapporteret regnskab for 2016/17 til Erhvervsstyrelsen i år, og som samtidig har mindst 5 års historik.

- Der er tale om 150.182 selskaber, der har regnskabsår med afslutning i perioden fra 31. januar 2016 til 31. juli 2017. Det svarer til 96 procent af alle regnskabspligtige danske virksomheder og tegner derfor et meget aktuelt billede af situationen i dansk erhvervsliv, siger kommunikationschef Kristoffer Apollo fra Eniro Danmark, der står bag Proff.dk.

Opdelt på de enkelte kommuner viser analysen, at jyske kommuner tilsyneladende er bedre end sjællandske til at levere virksomheder med overskud. Hvorfor er det sådan?

- Det er umuligt at sige. Vi kan ikke på baggrund af et enkelt nøgletal sige noget konkluderende overhovedet, da der er så mange forhold, der kan spille ind. Vi kan blot konstatere, at det er et overraskende entydigt billede, der viser sig, når vi ser det geografiske billede af de aktuelle regnskaber. Det er tydeligt, at det er i jyske kommuner, hvor man finder den største andel af virksomheder med overskud, siger Jens Nyholm, cheføkonom i Spar Nord.

Forklaring til den vedhæftede figur;

• Top: 70-76 procent af virksomhederne har overskud
  • Midte: 65-70 procent af virksomhederne har overskud
  • Bund: 52-65 procent af virksomhederne har overskud

De 150.182 virksomheder fordeler sig således:

• Små virksomheder <50 ansatte: 147.237 virksomheder
  • Mellemstore virksomheder >50-200< ansatte: 2.348 virksomheder
  • Store virksomheder >200 ansatte: 595 virksomheder

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:
Presse & Content Manager Flemming Østergaard, Spar Nord, tlf. 2527 6957, flo@sparnord.dk
Kommunikationschef Kristoffer Apollo, Eniro Danmark (herunder Proff.dk), tlf. 2790 3102, kristoffer.apollo@eniro.com

Om Regnskabsanalysen 2017
På baggrund af data fra Proff.dk analyserer Spar Nord årligt de regnskaber, som danske virksomheder indrapporterer til Erhvervsstyrelsen. Analysen fokuserer på virksomhedernes udvikling i resultat før skat, egenkapital og balance, sådan som virksomhederne selv rapporterer tallene i regnskaberne.

Analysen dækker samtlige hovedselskaber med rapporteringspligt til Erhvervsstyrelsen, som har rapporteret i perioden fra januar 2016 til juli 2017. Herfra fratrækkes virksomheder med færre end fem års regnskabshistorik samt virksomheder, der er under konkursbegæring.

Om Spar Nord
Med 400.000 kunder, 1.555 medarbejdere og 55 lokale banker (filialer) over hele landet er Spar Nord blandt de største banker i Danmark. I 2016 leverede Spar Nord et resultat før skat på 1.028 millioner kroner – et af de bedste resultater i bankens snart 200 år lange historie.

Spar Nord ejes af cirka 112.000 aktionærer. For yderligere information se www.sparnord.dk.

Om Proff.dk
Proff.dk er et unikt valideringsværktøj med fokus på business-to-business-samhandel. Proff.dk er stedet, hvor du frit tilgængeligt finder flest samlede informationer om dansk erhvervsliv med nøgletal og data omkring virksomheder og ledere – alt sammen gratis.

Proff.dk udgives af Eniro Danmark A/S. For yderligere information se www.proff.dk.

• Erhverv

• kommuner