Gå til indhold
RESULTATERNE FRA NORDENS STØRSTE UNDERSØGELSE AF ARBEJDSGLÆDE OG LEDELSESKVALITET

Pressemeddelelse -

ENNOVA| GLOBAL EMPLOYEE AND LEADERSHIP INDEX | MAJ 2016| ÅRETS UDGIVELSE

For 17. år udkommer Ennovas globale benchmarkundersøgelse, Global Employee and Leadership Index. Et af de mest overraskende resultater er, at næsten hver 5. danske medarbejder ønsker at forlade sit job, inden der er gået et år. Så hvad skal virksomhederne stille op?

Hvert år tager Ennova temperaturen på arbejdsglæde, engagement og ledelse. Med 38.000 svar fra 39 lande verden over, giver resultaterne både et billede af, hvordan det står til på de danske arbejdspladser, men det giver også et solidt grundlag for benchmarking.

Resultaterne udgives hvert år i en publikation, som i år – for første gang nogensinde – udelukkende er digital. Det betyder, at det er muligt at vise endnu flere resultater end tidligere.

Hovedhistorierne i årets udgivelse er:

- Forandringer. Der sker hele tiden forandringer, og det er ikke nyt. Det nye er den rasende hastighed, som forandringerne sker med. I Ennovas globale benchmarkundersøgelse er Danmark det land, hvor flest medarbejdere synes, der sker for mange forandringer. Og det kan give problemer for virksomhederne.

- Standardisering. I mange virksomheder implementeres der ofte nye tiltag for at optimere arbejdsgange, sikre bedre kvalitet, højne sikkerheden etc. Desværre oplever medarbejderne ofte, at det nye føles som en forringelse fremfor en forbedring. Og det skaber lavere arbejdsglæde og dårligere arbejdsbetingelser. I hvert fald på kort sigt.

- Verden rundt. Tal for arbejdsglæde, ledelse, arbejdspres, ambitiøse medarbejdere, trygt at sige sin mening og medarbejdermåling fordelt på 39 lande.

- Ledelse. Der bliver talt og skrevet meget om ledelse. Men i de danske virksomheder bliver der ikke gjort nok ved det. De danske ledere har det generelt godt med høj arbejdsglæde et spændende job og gode arbejdsforhold. Men hver tredje danske leder bruger, efter eget udsagn, ikke tilstrækkeligt tid på ledelse. Og det får konsekvenser for lederens motivation og kvaliteten af ledelsesarbejdet.

- Medarbejderflugt. Danskernes arbejdsglæde er stadig blandt den højeste i verden. Alligevel ønsker næsten hver 5. medarbejder at finde et nyt job, inden der er gået et år. For en tredjedel af disse er et år alt for længe. For dem er ’jo før, jo bedre’. De medarbejdere, der ønsker at vinke farvel til deres nuværende arbejdsgiver kan inddeles i to kategorier: ”Walk-away medarbejderen” og ”Run-away medarbejderen”.

- Sundhed. De danske medarbejdere er ved godt helbred – ifølge dem selv. Alligevel angiver tre ud af ti medarbejdere, at de har et dårligt arbejdsmiljø. Og selv om danskerne generelt føler sig sunde, så viser andre undersøgelser, at vi ikke lever lige så længe, som borgere i de lande, vi normalt sammenligner os med. Så hvad kan virksomhederne gøre for at højne sundheden på arbejdspladsen?

Hent hele publikationen her.

Om Global Employee and Leadership Index:

• Global Employee and Leadership Index er gennemført af Ennova siden år 2000 og tager hvert år temperaturen på medarbejderes arbejdsglæde, engagement og oplevelse af ledelse.
  • Undersøgelsen bygger på 38.000 svar indsamlet i 39 lande verden over.
  • Resultaterne præsenteres på konferencer i Danmark, Norge og Sverige.
  • I Danmark er konferencerne netop afholdt i samarbejde med Dansk Industri.

Else Bartholdy

Pressekontakt Pressekontakt Kommunikation +45 31709270

Konsulenthuset Ennova er eksperter i at udføre medarbejder-, kunde- og ledermålinger. Med en lang række referencer betragtes vi som førende på det nordiske marked. Vi leverer viden, der forandrer. Vi rådgiver gennem hele processen, så ny viden forankres i virksomheden – og fører til den ønskede forandring.

Ennova har kontorer i Aarhus, København, Oslo og Stockholm og beskæftiger mere end 110 konsulenter og analytikere, som alle er eksperter i projektledelse, kommunikation, analyse og rådgivning.

Siden 2000 har Ennova gennemført en årlig international benchmarkundersøgelse – Global Employee and Leadership Index, GELx. Undersøgelsen bygger på 40.000 svar fra 42 forskellige lande verden over. Resultaterne giver vores kunder et unikt benchmark, som kan være med til at udvikle deres virksomheder.

Ennova præsenterer resultaterne og analyserer nationale og internationale trends i rapporten af samme navn.

Ennova A/S
Daugbjergvej 26